سایت‌موزه قُل‌درویش قم با توافق اوقاف ساخته می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، با اشاره به توافق صورت گرفته با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم درباره ساخت سایت‌موزه قُل‌درویش گفت: در رابطه با سامان‌دهی محوطه تاریخی قُل‌درویش جلسه‌ای با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار کردیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: به‌زودی عملیات اجرایی برای آماده‌سازی فاز یک سایت‌موزه قُل‌درویش شروع می‌شود.

او با اشاره به قدمت چند هزار ساله این اثر تاریخی، بر اهمیت حفاظت از آن تاکید و بیان کرد: در رابطه با ایجاد سایت‌موزه محوطه تاریخی قل‌درویش، کارگروهی از مدیران و کارشناسان ادارات کل اوقاف و امور خیریه و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تشکیل شده است.

محوطه تاریخی قُل‌درویش در حاشیه جنوبی شهر قم در بلوار خلیج فارس (کیلومتر نخست جاده قدیم قم – کاشان) در بخش مرکزی شهرستان قم واقع شده و ۲۳ شهریور سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۰۱۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ‌ثبت رسیده ‌است.

وسعت این محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح بر جای مانده است. ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه‌های فرهنگی، در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین‌های اطراف بر جای مانده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه تاریخی قل‌درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است. تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قل‌درویش صورت گرفته و در این کاوش‌ها از متخصصان علوم گوناگونی همچون استخوان‌شناس، گیاه‌شناس، زمین‌شناس و نقشه‌بردار استفاده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080900447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha