حمام قبادبزن قم با اعتبار ۳ میلیارد مرمت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، با اشاره به مرمت حمام روستای قبادبزن گفت: حمام این روستا، با اعتباری در حدود ۳میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی مرمت شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی افزود: این حمام شامل فضاهایی همچون سردر و دالان ورودی، سربینه، میان‌در، گرمخانه، خزینه و تون بوده که در مداخلات دوره معاصر، تغییرات گسترده‌ای در فضای خزینه و تون در راستای ایجاد موتورخانه صورت گرفته است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: ساختار اصلی بنا از سنگ‌لاشه و پوشش‌ها از نوع کاربندی، گهواره‌ای، کژاوه و کلنبو با استفاده از آجر اجرا شده است؛ متأسفانه در سال‌های اخیر آسیب‌هایی متوجه بنا شده که شاخص‌ترین آن‌ها مربوط به بام و برخی از پوشش‌هاست.

او ادامه داد: در راستای حفاظت کالبدی این اثر، اقدام‌های مرمتی شامل استحکام‌بخشی پایه‌های سردر ورودی، مرمت پوشش‌ها، مرمت بام، شیب‌بندی و سامان‌دهی ناودان‌ها توسط این اداره کل صورت گرفت.

حمام روستای قبادبزن در شهرستان کهک (استان قم) قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۸۰ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۴۸۵۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. 

شهر کهک در حدود ۳۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد و شهرستان کهک دارای دو بخش مرکزی و فردو است.   

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک و ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402081000486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha