عملیات مرمت و بازپیرایی خانه تاریخی مجتهدی نیشابور آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از آغاز عملیات مرمت و بازپیرایی خانه تاریخی مجتهدی این شهرستان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، کمال خانی با اعلام این خبر گفت: این بنای ارزشمند تاریخی یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی شهر با پیشینه کهن نیشابور است که قدمت آن مربوط به دوره قاجاریه و اوایل پهلوی است که در مرکز بافت قدیم و در مجاورت بناهای تاریخی ارزشمند همچون  مدرسه علمیه گلشن ومسجد جامع جای گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور ادامه داد: این بنای زیبا که گذر زمان و تاثیر عوامل طبیعی برچهره آن کاملا پیداست و آسیب‌هایی نیز بر آن وارد ساخته اما از شکوه و عظمت آن هیچ نکاسته و همانند نگینی در مرکز بافت تاریخی شهربه شکل زیبایی خودنمایی می‌کند.

خانی تصریح کرد: وجود عناصر وابسته به معماری از جمله آجر کاری‌های زیبا، تزئینات چوبی، گچبری، کاشیکاری در قسمت‌های بدنه، جداره داخلی و بیرونی بنا و همچنین ستون‌ها و بادگیر خاص و بی‌مانند، نمونه کاملی ازهنر معماری عصر خویش را به نمایش گذاشته و بیانگر ذوق وخلاقیت هنرمند چیره دست استاد معمارباشی است.

او افزود: این اثر تاریخی منحصر به‌فرد طی شماره ۲۰۴۸۱ در 12 دی ماه 1386در فهرست آثار ملی ثبت شده و در حال حاضر با اخذ مشاور ذی صلاح، طرح جامع و تکمیلی احیا با کاربری مناسب و در شان این بنای ماندگار با اعتبار مشارکتی شرکت سیمان زاوه (متولی) و نظارت میراث‌فرهنگی در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081000491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha