مراسم رونمایی از کتاب قره داغیم برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: کتاب «قره داغیم آدون ساللام دئللره» اثر حاج شیخ بهاءالدین عباسی زنجانی که به زبان ترکی سروده شده است، رونمایی شد. 

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ظهر امروز چهارشنبه۱۰ آبان ماه آیین رونمایی از کتاب «قره داغیم آدون ساللام دئللره» به سرایندگی حاج شیخ بهاءالدین عباسی زنجانی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد،مسئولان شهرداری زنجان و شعرای زنجانی رونمایی شد. 

مراسم رونمایی از کتاب قره داغیم برگزار می‌شود
سید سعید صفوی در این مراسم گفت: در هر تمدنی کتاب حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن بوده است، با نوشتن کتاب و روایتگری، می‌توانیم حافظ میراث ناملموس کشور باشیم. بسیاری از نسل جدید استان‌مان متأسفانه کوه و منطقه قره داغ را نمی‌شناسند و این یک ضعف محسوب می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه قره داغ بخشی از هویت زنجان است که باید نسل جدید آن را بشناسند، افزود: شهروندان خود زنجان کوه مهمی به نام قره داغ را نمی‌شناسند و نباید امیدوار بود که مردم دیگر استان‌ها آن را بشناسند. 

مراسم رونمایی از کتاب قره داغیم برگزار می‌شود
او گفت: آشنایی جوامع با مواریث فرهنگی موجب آگاهی از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی آن جامعه است و افراد با اشراف به ارزش‌های ملی و تاریخی، هویت واقعی خود را درمی‌یابند و در احیا و حفظ آن ارزش‌ها بیش از پیش تلاش می‌کنند. 

حجت الاسلام عباسی شاعر این کتاب در حاشیه مراسم رونمایی گفت: از قدیم‌الایام در هر شعر و دیاری، یک کوه یا غار و یا نمادی زبان زد ساکنان آن شهر و آبادی بوده و هست و در شهر زنجان هم در بین کوه‌هایی که شهر را احاطه کرده است کوه «قره داغ» به معنی کوه سیاه شهرت داشته و دارد. 

مراسم رونمایی از کتاب قره داغیم برگزار می‌شود
نویسنده و شاعر کتاب قره داغیم افزود: این کوه در کنار زنجانرود قرار گرفته و مشرف به بر باغاتی با درختان کهن و سرسبز زنجانرود است. 
عباسی تصریح کرد: استاد شهریار با خطاب قرار دادن حیدربابا غم و اندوه سینه‌اش را با سرودن اشعار ساده و ناب به زبان مادری فرو نشاند و بنده هم غم و اندوه جهان و گذر تلخ و شیرین زمان را در سینه انباشته دیدم و نام قره داغ را بهانه کردم تا درد دلم را به زبان مادری زمزمه کنم.

مراسم رونمایی از کتاب قره داغیم برگزار می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1402081000540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha