سونیا ازهری، کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشت: ویژگیهای جذاب و تفاوتهای یک کشور یا یک منطقه، میتواند مبنای توسعه جهانگردی را فراهم کند. غالبا این جاذبهها هستند که جذابیت و تفاوتها را خلق میکنند. به همین دلیل است که جاذبهها را به عنوان ضروریترین عامل شکلگیری محصول جهانگردی میشناسند.
گردشگری بدون وجود جاذبههای اساسی معتبر، امکان توسعه ندارد. یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در حیطه گردشگری تمایز جاذبههای گردشگری از منابع و مواهب خدادادی است. مناطق بسیاری از گنجینههای طبیعی، فرهنگی و پیشینه تاریخی برخوردار هستند لیکن این فضاها به منظور داشتن ماهیت و کارکرد جاذبه گردشگری نیاز به رویکرد دانش محور و چشمانداز از پیش اندیشیده شده دارد.
از این رو برای بهرهگیری از رویکرد پایدار گردشگری بایستی بین مفاهیم جاذبه و منبع گردشگری حد فاصلی قائل باشیم. این حد فاصل با اعمال مدیریت و برنامهریزی استراتژیک برای تعیین فضاهای مشخص پر میشود. در راستای تغییر کارکرد فضایی منابع خدادادی به جاذبه، ضرورت اتخاذ رویکرد فرایند محور و طراحی چارچوب مدیریت استراتژیک، انجام مطالعات راهبردی با هدف ارتقای مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی و توسعه، بازاریابی، مدیریت کیفیت و مدیریت مالی، مدیریت زیست محیطی و زیر ساختها ضروری میکند.
رویدادهای بینالمللی در هر مکان نقطه عطفی برای نمایش توانمندیهای آن منطقه است. برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصت ارزشمندی برای مطرح کردن سیمای گردشگری استان در سطح بینالمللی به عنوان مقصدی گردشگرپذیر با جاذبهها و چشماندازهای بی نظیر و اقامتگاههای سنتی و مدرن، آبدرمانیها و مراکز پذیرایی متعدد است.
استان اردبیل با جاذبههای متعدد گردشگری که هم از نظر تیپولوژی و هم از نظر ماهیت شناختی دارای ظرفیت هی بالایی است، نیاز به توسعه هم راستا با جذابیتهای استان دارد. گرچه این استان از لحاظ طبیعتگردی، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت، گردشگری آیینی، گردشگری خوراک و گردشگری تاریخی مستعد است، چهره غالب گردشگری استان با آبدرمانیها شناخته میشود. استان اردبیل ۱۱۰ دهانه چشمه طبیعی در نقاط مختلف استان دارد. تعداد ۳۶ آبدرمانی سنتی و مدرن بهرهبرداری شده و قابل استفاده هستند. علاوه بر استان اردبیل کشور ایران دارای مقاصد آبدرمانی متعدد و توانمندی است که ضرورت سرمایهگذاری متمرکز در این زمینه بیش از پیش احساس میشود.
در پنجمین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو که ۱۴ مهرماه در شهر اردبیل برگزار شد، اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان از طرح «ایجاد شبکه گردشگری آبدرمانیهای کشورهای عضو اکو» دفاع کرد. این پژوهش بر انجام مطالعات امکان سنجی، مطالعات تطبیقی و مطالعات الگوبرداری در ذیل کمیته اقصادی، سرمایهگذاری، بازاریابی و تبلیغات تاکید دارد. بنابراین بند ۱۳ بیانیه اردبیل به این شرح تصویب و منتشر شد: «کشورهای عضو، چشم انداز گردشگری آب درمانی در منطقه ECO را بررسی میکنند تا یک استراتژی جامع با هدف تقویت رشد در این زمینه گردشگری ایجاد کنند. این استراتژی شامل سرمایهگذاری در زیرساختها، ارتقای برنامههای آموزشی حرفهای، و همچنین اجرای کمپینهای بازاریابی با هدف جذب گردشگران از تمام نقاط جهان است.»
اقدامات و برنامههای اجرایی استراتژیهای مصوب شامل ایجاد یک شبکه از مقاصد آب درمانی به منظور توسعه همکاری متقابل بین کشورهای عضو اکو، جذب سرمایهگذار از کشورهای عضو و سایر کشورها در سطوح بینالمللی، ملی و منطقهای، تقویت زیرساختها و روساختهای گردشگری آب درمانی کشورهای عضو اکو، برندسازی مقاصد آب درمانی از طریق ایجاد مزیت رقابتی در حوزه تجارت بینالمللی و توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش و توسعه مشاغل مکمل جاذبههای آب درمانی است.
دستاوردهای پژوهشی طرح ارائه شده نتایج قابل توجهی برای برند گردشگری استان به دنبال خواهد داشت که در صورت اقدامات پیگیرانه و پیادهسازی و نشستهای منسجم اعضا، استراتژیها و برنامههای پیشنهادی و برنامههای اقدام در کشورهای عضو اکو، مراحل اولیه اجرای ایجاد پایگاه داده مبتنی بر اطلاعات مقاصد آبهای درمانی کشورهای عضو اکو به تصویب خواهد رسید.
انتهای پیام/
نظر شما