قطار احیای بناهای تاریخی در ایستگاه لرستان

با بازگشایی پاکت‌های مزایده احیای بناهای تاریخی لرستان، خانه تاریخی بزرگمهر بروجرد، خانه تاریخی میرملاس و خانه پورابوالقاسمی در شهر خرم‌آباد با جذب سرمایه‌گذاری مردمی، مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، چهل و سومین مزایده احیای بناهای تاریخ که توسط صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخ و اماکن فرهنگی، در سه‌شنبه 16 آبان در خرم‌آباد برگزار شد.

با بازگشایی پاکت‌های این مزایده، خانه تاریخی بزرگمهر یا نساجی بروجرد، خانه تاریخی میرملاس یا بلدیه و خانه پورابوالقاسمی در شهر خرم‌آباد با جذب سرمایه‌گذاری مردمی مرمت و احیا شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

در این مزایده که به صورت بسته مزایده استانی، توسط صندوق و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برگزار شد، تعداد سه بنا با شش متقاضی بهره‌برداری، طی فرایند شفاف و عدالت‌محور، وارد مزایده عمومی شد و پس از طی تشریفات قانونی و با حضورنهادهای نظارتی، به سه فرد حقیقی و حقوقی واجد شرایط واگذار شد.

در این فرایند بیش از 11 میلیارد تومان جذب سرمایه شد، همچنین به همین میزان، از هزینه‌های مرمت، حفظ و نگهداری و نیروی انسانی اداره کل استان، کاسته شده است.

علاوه‌بر سه بنای واگذار شده در این مزایده، پیش از این نیز در سال‌های گذشته، چهار بنای تاریخی خانه مصری‌ و مغیث‌الاسلام در بروجرد و همچنین حمام گپ و خانه کشفی در خرم‌آباد نیز توسط صندوق توسعه و احیا جهت مرمت و بهره‌برداری در مدت معین به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان با احیای خانه‌های تاریخی

سه خانه تاریخی بزرگمهر، میرملاس و پورابوالقاسمی، پس از برگزاری این مزایده، جهت مرمت و احیا و بهره‌برداری در مدت معین، به سرمایه‌گذاران مردمی سپرده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وجوه این مزایده این است که از میان سه بنای گفته شده، دو مورد دارای کاربری فرهنگی است و از این نظر می‌تواند فتح بابی برای فرهگسازی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان لرستان باشد.

کاربری سه بنای پرطرفدار لرستان

مطابق جلسات شورای فنی صندوق توسعه و احیا، کاربری مصوب شده برای سه خانه تاریخی فوق به ترتیب شامل خانه تاریخی بزرگمهر بروجرد: اقامتی - فرهنگی – پذیرایی، خانه تاریخی میرملاس خرم‌آباد: خانه فرهنگی خلاق صنایع دستی، خانه تاریخی پورابوالقاسمی خرم‌آباد: اقامتی – پذیرایی است.

شورای فنی صندوق، عالی‌ترین مرجع تصویب کاربری بناهای تاریخی در وزارت میراث فرهنگی است.

با توجه به شرایط استان لرستان و مشکلات موجود در آن، استقبال نسبتا خوبی از این مزایده صورت گرفت و بناهای گفته شده، در شرایطی شفاف و قانونی به برندگان، واگذار شد.

معرفی خانه تاریخی میرملاس

خانه تاریخی میرملاس به عنوان بلدیه یا شهرداری، در سال 1314 و در دوره پهلوی اول در شمال شهر خرم‌آباد و به سبک معماری اواخر قاجاریه بنا شده است.

همچنین این بنای تاریخی بعد استفاده به عنوان ساختمان شهرداری، به وزارت فرهنگ و هنر وقت واگذار شد و این وزارتخانه پس از مرمت، آن را به یک نگارخانه تبدیل کرد.

معرفی خانه تاریخی بزرگمهر

این بنا که در دوره قاجار احداث شده به عنوان اندرونی یک منزل بزرگ در محله صوفیان از محلات چهاردانگه قدیم شهر بروجرد واقع شده است. علت نامگذاری این بنا، سکونت خانواده بزرگمهری در این خانه بوده است. 

ساختمان اصلی این خانه در جبهه شمال حیاط و در سه طبقه احداث شده است. ویژگی خاص این خانه نیز به جهت داشتن فضای موسوم به شاه‌نشین واقع در طبقه فوقانی بنا و تزئینات داخلی آن است.

معرفی خانه پورابوالقاسمی

خانه پورابوالقاسمی یا خانه چاغِروند یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های مسکونی موجود در بافت قدیم شهر خرم‌آباد است که در دوره قاجار بنا شده و در اسفندماه 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه تحت مالکیت کربلایی کریم چاغِروند از خاندان معروف خرم‌آباد بودهاست که حدود 70 سال پیش توسط شخصی به نام پورابوالقاسمی خریده شد. این خانه کاملا درون‌گرا با حیاط مرکزی، دارای بنایی دو طبقه با تزئینات آجرکاری است.

هدف از این مزایده که از سوی صندوق توسعه و احیا و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برگزار شد، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی برای ده بنای تاریخی این استان شامل خانه بهرامی، خانه پورابوالقاسمی، خانه میرملاس، کاروانسرای گوشه، خانه غروی، خانه روناسی، خانه ایرانپور، خانه بزرگمهر، خانه حریری و خانه مستجاب الدعوه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081700922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha