تعامل دادگستری آذربایجان غربی با میراث‌فرهنگی استان در سطح بالایی قرار دارد

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: تعامل و همکاری‌ها با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باعث‌ انجام اقدامات مهمی شده‌ است و این همکاری‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جمشید جعفرپور، مشاور وزیر و مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ با ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی دیدار و گفت‌وگو کردند. 

جمشید جعفرپور مشاور وزیر و مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار با تشکر از اقدامات دستگاه قضایی در حفاظت از آثار تاریخی اظهار کرد: در آذربایجان غربی همکاری‌ها، مساعدت و اقدامات دستگاه قضا در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار ارزشمند وقابل تقدیر بوده است 

جعفرپور با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها در ارتباط با بافت تاریخی شهرها افزود: در نظر است تا در این خصوص برخی مباحث مورد تجدیدنظر قرار گرفته و بازنگری شود.

در این جلسه ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز با اشاره به همکاری‌های فی مابین گفت: نگاه مجموعه ما به موضوع میراث‌فرهنگی صرفا از نوع حقوقی و قضایی نبوده بلکه با علاقه‌مندی و نگاه مسئولانه، موضوعات این حوزه را پیگیری می‌کنیم. 

عتباتی تصریح کرد: در راستای افزایش همکاری‌های فی‌مابین اخیرا سند مالکیت تک برگی پنج بنای تاریخی استان ثبت شده درفهرست آثار جهانی یونسکو و نیز پایگاه‌های ثبت ملی تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان شد.

او به وجود مشکلات عدیده در خصوص استعلامات مربوط به معادن نیز ‌اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز یکی از مطالبات سازمان‌های مردم‌نهاد بوده و نیاز است دراین خصوص در سطح ملی چاره‌اندیشی شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در موضوع بافت تاریخی شهرهای استان اضافه کرد: در تعدادی از شهرهای استان به‌ویژه در ارومیه موضوع بافت تاریخی بر عملیات عمرانی شهر تاثیر خوبی نداشته و موجبات نارضایتی و طرح دعاوی مختلفی از سوی مردم را فراهم آورده است.

او ادامه داد: ارتباط ما با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تنگاتنگ بوده و در آینده نیز این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

عتباتی اضافه کرد: ما شاهد پیگیری جدی امورات در حوزه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هستیم که این رویکرد به ارتقا کیفی امور منجر خواهد شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: در نظر است با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، نمای ساختمان دادگستری با الهام از معماری سنتی جداره‌سازی شود. 

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این دیدار اظهار کرد: دستگاه قضایی در آذربایجان غربی با نگاه مسولانه وپیشگیرانه ورودکرده پی گیر مسائل استان درربخش های مختلف به ویژه حوزه های فرهنگی است  

صفری اضافه کرد: اخذ سند مالکیت پنج بنای تاریخی ثبت جهانی با همکاری دادگستری کل واداره کل ثبت اسناد از جمله همکاری‌های متقابل بوده و تا پایان سال نیز در نظر است برای تعدادی دیگر از بناهای تاریخی استان نیز سند مالکیت اخذ شود.

او از تعاملات ارزشمند و موثر دادگستری کل استان در صیانت از آثار و محوطه‌های تاریخی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081800953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha