اتمام مرمت منزل قجری اشتری در شازند مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند از اتمام مرمت منزل قجری و تاریخی خاندان اشتری واقع در روستای تواندشت علیا بخش سربند خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمد اتابکی گفت: این مرحله از مرمت شامل مرمت سقف چوبی ساختمان ورودی عمارت، سبک‌سازی بام و اجرای مجدد آن با مصالح ساختمانی سبک وزن، اجرای مجدد کاهگل پشت‌بام و بدنه‌های اتاق‌ها و دیواره‌های ساختمان، استحکام بخشی بدنه‌های فرسوده دیوارها است.

 رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند با اشاره به اینکه انتقال و تحویل 16 تن آجر مربعی  به مالک ساختمان برای اجرای نقاط آسیب دیده کفپوش حیاط و اتاق‌ها انجام شده است، تصریح کرد: اعتبار اختصاص یافته به این مرحله از مرمت بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون ریال بوده است.

او تصریح کرد: این خانه تاریخی مربوط به خاندان اشتری از خوانین محلی بخش از ناحیه سربند شازند است که شامل حیاط مرکزی و بناهایی در سه جبهه اثر و در یک و دو  طبقه است. بهترین بخش این خانه در بخش شمالی آن، اتاق موسوم به قزل اتاق است که با نقش‌های گل و مرغ و آینه‌کاری دوره قاجار تزئین شده است.

اتابکی گفت: شالوده اصلی این بنا از خشت و گل ساخته شده و دارای نمای آجرکاری است. مهم ترین و زیباترین بخش این بنا موسوم به قزل اتاق است که به واسطه تزئینات، نقاشی با نقش مایه‌های گیاهی و جانوری سرخ رنگ، آیینه کاری وگچ بری‌های دندان موشی منحصر به فرد شده است.

به گفته رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند از ویژگی‌های این بنای تاریخی می‌توان به برج و باروها، حیاط مرکزی، فضاهای نشیمن، فضاهای خدماتی که پیرامون حیاط مرکزی شکل گرفته‌اند، اشاره کرد.

او با تاکید بر اینکه بنای تاریخی تواندشت مربوط به دوره قاجار است و در دهستان مالمیر  قرار دارد، تصریح کرد: این بنای به شماره 30145 در  25 خرداد 1390 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082101093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha