مرمت اضطراری سقف سرای هزاوه‌ای‌های بازار قجری و سنتی اراک آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت اضطراری سقف سرای سنتی هزاوه‌ای‌های بازار اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: عملیات آواربرداری، پاکسازی، حفاظت اضطراری، عملیات مرمتی با آجر، عملیات مرمتی با چوب، اندودکاری، بندکشی، و پوشش با ورق‌های فلزی با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد ریال آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: سرای هزاوه‌ای‌ها یکی از سراهای بازار تاریخی شهر اراک و دارای دو بخش تیمچه و سراست و مساحتی حدود 1359متر مربع دارد. بخش تیمچه دو طبقه با پلانی مستطیل شکل ساخته شده و پوشش آن با ورقه‌های موجدار فلزی انجام شده که در طبقه اول 12حجره وطبقه دوم 14 حجره است.

او تصریح کرد: این سرا مرکز فرش فروشی و ملزومات جانبی فرش مثل خامه و دار قالی و نقشه است. در قدیم به دلیل وجود مالکان و تردد اکثر ساکنان روستای هزاوه، این سرا به سرای هزاوه‌ای ها نامیده و معروف شده است.

محمودی بیان کرد: کف حیاط کفپوش سنگی دارد و این سرابه گذر ملا قاسم متصل است. سرای هزاوه‌ای‌ها واقع در گذر سوم تا چهارم بازار سمت چپ اولین سراست.

مجموعه تاریخی بازار اراک در  10 آبان 1355 با شمارهٔ ثبت 1285 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha