هفته های ایرانی و انعکاس ظرفیت‌های ویژه و منطقه‌ای استان ها

هفته های ایرانی و انعکاس ظرفیت‌های ویژه و منطقه‌ای هر استان در رادیو ایران انجام می شود.

به گزارش میراث آریا، کاظم داداشی مدیر گروه جامعه و سلامت و قائم مقام رادیو ایران درباره هفته‌های ایرانی گفت: رادیو ایران با پیشینه‌ای 83 ساله و حالا در روزگاری که بیش از هر زمان دیگر، تنوع و تکثّر رسانه‌های جمعی، عرصۀ رقابت را تنگ و تنگ‌تر کرده است، می‌کوشد با حفظ اصالت شنیداری خود که همانا برخاسته از ذات صداست، آنچنان بالنده و با قدرت در این صحنۀ فن و هنر به حیات پویای خویش ادامه دهد که همواره علاوه بر حفظ سرمایۀ موجود، بر آن بیفزاید.
او افزود: بی‌گمان سرمایۀ هر رسانه‌، آن دسته از  افراد جامعه هستند که به شیوه و راهی رسانه را می‌یابند، به آن دل می‌بندند و با آن زندگی می‌کنند. با این نگاه، آنچه مبنای برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی در شبکۀ رادیویی ایران قرار گرفته است، برقراری، حفظ و ارتقای کمّی و کیفی تعامل با مخاطبان به عنوان سرمایه‌های بی چون و چرای این قدیمی‌ترین رادیوی کشور است. طبیعتاً اصلی‌ترین فضا برای تبلور ابعاد مختلف مأموریتی اینچنین مهم و راهبردی، جدول پخش شبکه است که طیف رنگارنگی از موضوعات را در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی رادیویی در دل خود دارد. جدول پخشی منعطف که به فراخور و متناسب با نیاز و ضرورت مخاطب، دستخوش تغییر هم می‌شود.
داداشی تصریح کرد: هفته‌های ایرانی تازه‌ترین کارویژه‌ای است که شبکۀ رادیویی ایران مبتنی بر سند تحول رسانه در دستور اجرا دارد. این طرح با هدف انعکاس ظرفیت‌های ویژه و منطقه‌ای هر استان در زمینه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی و سایر حوزه‌ها با همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل مرتبط، و با مشارکت مراکز صدا و سیما و گروه‌های برنامه‌ساز و تولید و پخش شبکه و ظرفیت تعامل با ایرانیاران برگزار می‌شود. طراحی هفته‌های ایرانی قطعاً به این مفهوم نیست که در رادیو ایران تاکنون به استان‌ها، شهرها و روستاها پرداخته نشده است، بلکه هدف نوعی انسجام‌بخشی و موج‌آفرینی رسانه‌ای برای همدلی و همبستگی ملی است.
قائم مقام رادیو ایران گفت: از جمله ملاحظات و بایسته‌هایی که در طرح ملی هفته‌های ایرانی مورد نظر است، می‌توان به رعایت اصول مساوات، امیدآفرینی، ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، زبانی و قومیتی در میزان و نحوه پوشش رسانه‌ای هر استان به گونه‌ای که برآیند اجرای طرح موجب ارتقای هویت جمعی، افتخار  و همبستگی ملی و همدلی بیشتر مخاطبان شود. تعادل و توازن منطقی در میزان و حجم توجه به استان‌ها در هر برنامه و در سطح جدول پخش شبکه، به گونه‌ای که مأموریت‌های ذاتی و تکلیفی شبکه مغفول واقع نشود، همچنین مساوات در پرداختن به ظرفیت‌های مختلف استان‌ها در نسبت با هم، پرداختن به همۀ ظرفیت‌های شهری و روستایی در هر استان، توجه به مسائل و مشکلات استان در برنامه‌های مرتبط، با رعایت اصل امیدآفرینی اشاره کرد.
داداشی ادامه داد: برای اجرای هر چه بهتر طرح هفته‌های ایرانی، روش‌های گوناگون و متنوعی ناظر به ظرفیت‌ جدول پخش شبکه و تعامل صدا و سیمای مرکز استان هدف در نظر گرفته شده که از آن جمله گرایش و انعطاف برنامه‌های زنده و تولیدی دارای ظرفیت به سَمت طرح، متناسب مأموریت‌های محتوایی عمومی و تخصصی گروه‌های برنامه‌ساز شامل تاریخ و دفاع مقدس، جامعه، دانش و اقتصاد، فرهنگ و ادب، معارف و مناسبت‌ها و ورزش و تفریحات است.
او تصریح کرد: در حال حاضر و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، از ابتدای هر هفته برنامه‌های مختلف در جدول پخش رادیو ایران به استان هدف می‌پردازد و در روزهای پنجشنبه و جمعۀ هر هفته نیز در قالب برنامۀ زندۀ زیر آسمان ایران و با حضور برنامه‌سازان رادیو ایران در صدا و سیمای مرکز استان هدف و با مشارکت و همکاری نزدیک برنامه‌سازان رادیوی مرکز، دو برنامه به شنوندگان رادیو ایران و رادیوی استان تقدیم می‌شود.
قائم مقام رادیو ایران گفت: هفته‌های ایرانی، فرصت مغتنمی است برای شنیده شدن صدای شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ کشور در قالب‌ها و محورهای متنوع، فرصتی که در خلال آن برای مسئولان عالی‌رتبۀ هر استان نیز امکان ارائۀ گزارش به ملت ایران فراهم می‌شود و در عین حال، هیأت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بیش از پیش در جریان مسائل و مشکلات استان‌ها قرار می‌گیرند و امکان پیگیری و پاسخگویی می‌یابند و البته فرصتی ارزشمند برای شبکۀ رادیویی ایران برای ارتباط هر چه بیشتر و کیفی‌تر با مردم عزیز ایران در دورترین و نزدیک‌ترین نقاط نسبت به پایتخت برای شناختن و شناساندن هویت‌محوری و عدالت‌گستری برای ایرانی مقتدر، یکپارچه و پاینده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha