کشف دست نوشته‌های ۵۰۰ ساله در مزار قطب‌الدین حیدر خراسان رضوی

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از آشکارسازی یادگار نوشته‌های ۵۰۰ ساله در حین اقدامات مرمت تزئینات نقاشی مزارقطب‌الدین حیدر خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، احسان زهره‌وندی با اعلام این خبر گفت: یادگاری نویسی بر بدنه بناهای تاریخی از قدیم مرسوم بوده است گاهی این یادگار نویسی‌ها با خط خوش از اشعار و روایات با موضوع دل نوشته، پند، حکایت و یا روایت بزرگان و مشاهیر است که به مرور زمان به بخشی از هویت فرهنگی و مکتوب بنا می‌پیوندد و صد البته چنین یادگار نوشته را نمی‌توان با بحث وندالیسم و خدشه بر آثار تاریخی یکسان انگاشت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پاره‌ای از این دست‌نوشته‌های مشهود در بدنه مزار قطب‌الدین‌حیدر، حاوی اطلاعات اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و ادبی مهمی بوده که انعکاسی از حوادث و وقایع زمان خود هستند و همچون اسنادی ارزشمند ناگفته‌هایی درباره زمان تاریخی خود دارند که اکثر یادگار نوشته های کشف شده در مزار قطب الدین حاوی اطلاعات تاریخی مهمی می باشند و به‌زودی مستندسازی و مطالعات پژوهشی آنها شروع خواهد شد.

او تصریح کرد: بیشتر موضوعات این دست‌نوشته‌ها شامل اشعار، نوشته‌های ترکیبی، اسم نویسنده و تاریخ، شرحِ‌حال نویسی، تمرین خط و تعدادی یادگار نگاره با نقوش مختلف بر روی دیوارهای گچی مزار است و همچنین تعدادی سنگ قبر ارزشمند مربوط به حدود ۲۵۰ سال که در ازاره بنا نصب شده بود نیز شناسایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: وجود بنای ارزشمند مزار قطب الدین حیدر و یادگاری‌ها و دستنوشته‌ها حکایت از ارادت و توجه تعداد زیادی از شخصیت‌ها و مردم به این مزار بوده است و خود گویای مقام والای این شخصیت است که با مطالعه یادگاری‌ها و دست نوشته‌های مزار قطب‌الدین حیدر می‌توان به درجه و اعتقاد صاحبان دست نوشته‌ها پی‌ برد.

زهره‌وندی افزود: کشف دعانوشته‌ای کاغذی در زیر لایه‌های گچ، از دیگر اسناد ارزشمند این مزار است که مضمون نوشته‌ها در حال مطالعه و بررسی است.

کشف دست نوشته‌های ۵۰۰ ساله در مزار قطب‌الدین حیدر خراسان رضوی

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha