جایگاه هنر در حوزه علمیه باید تقویت شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دغدغه‌مندی نسب به تقویت جایگاه هنر در مراکز دینی را دغدغه‌ای به جا توصیف کرد و گفت: امروز حوزه علمیه به خوبی میزان تأثیرگذاری زبان هنر در جامعه را لمس کرده ‌است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در دیدار جمعی از مسؤولان عرصه هنر در حوزه علمیه افزود: هر گونه ترک فعل در این عرصه، شایسته‌ ما که به دنبال هدایت‌گری در جامعه هستیم، نیست.

امام جمعه قم ادامه داد: نباید فقط نظاره‌گر این باشیم که دشمنان اهداف پلید خود را از طریق هنر پیگیری کنند و ما فقط افسوس بخوریم.

او افزود: دشمنان بر هنر به عنوان یک وسیله برای رسیدن به اهداف خود، سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند؛ اما در نهایت این سخن حق است که پیروز خواهد شد، چرا که آموزه‌های اسلامی از وحی و فطرت انسانی سرچشمه می‌گیرند.

او گفت: امروز نسل جوان ما سخت نیازمند آشنایی با هنر فاخر است، وگرنه دشمنانی که برای تأثیرگذاری از هنر استفاده می‌کنند، با زبانی جوان پسند، خلاق و پرجاذبه، نگاه‌ها و دل‌های نسل جوان را به خود معطوف خواهند ساخت. نباید نظاره‌گر این باشیم که دشمنان اهداف پلید خود را از طریق هنر پیگیری می‌کنند و ما فقط افسوس بخوریم.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به برخی از اقدام‌های انجام‌شده در عرصه هنر در حوزه علمیه، از جمله جشنواره هنرهای آسمانی گفت: کارهای خوبی در عرصه هنر توسط حوزویان انجام شده است. از فعالیت‌های هنری علما در بُعد خطاطی، شعرسرایی و نویسندگی گرفته تا آنچه امروز به عنوان جشنواره هنرهای آسمانی و اقداماتی از این قبیل در حوزه به راه افتاده‌ است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، ضمن ابراز آمادگی این شورا برای بررسی هر گونه طرح و سند پیشنهادی به منظور تقویت و نظام‌بخشی به عرصه‌های مختلف هنری در حوزه علمیه گفت: نسبت به مسأله هنر یک سیر تکاملی در حال رخ دادن است؛ ولی کاملا واقفیم که بین آنچه که اتفاق می‌افتد و آنچه که باید اتفاق بیافتد، فاصله زیاد است.

او با اشاره به پیشنهاد ارائه شده مبنی بر مدیریت متمرکز عرصه‌های هنری در حوزه‌های علمیه گفت: پیشنهاد خود را در هر قالبی که برای تحقق اهداف خود مناسب می‌دانید، به صورت مدون و با هماهنگی مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، به گونه‌ای که هم شأن و منزلت حوزه حفظ بشود و هم نیازهای جامعه در بُعد هنر، اعم از معرفی داشته‌ها و آنچه تاکنون اتفاق افتاده و دیده‌بانی و پاسخ به فعالیت‌های مخرب دشمنان تأمین بشود، به دبیرخانه شورای عالی ارائه دهید تا با همفکری شما توسط شورای عالی مورد بررسی قرار گیرد.

او افزود: از اشکالات ما این است که وقتی می‌خواهیم در مقام تبیین یک امر بر بیاییم، به سرعت به سراغ گذشتگان می‌رویم؛ این مسأله تا حدی خوب است؛ چون اقدامات گذشتگان چراغ راهی برای ماست؛ اما این که همه چیز را به گذشتگان واگذار کنیم و خود قدمی بر نداریم، در آینده مشکل‌ساز خواهد بود؛ چرا که نسل حاضر از ما انتظار دارند.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی دبیر ستاد راهبری شعر حوزه‌های علمیه، ضمن تبیین اهمیت هنر در دیدگاه مقام معظم رهبری، خواستار ایجاد یک پایگاه قوی و متمرکز به منظور مدیریت عرصه‌های گوناگون هنری در حوزه‌های علمیه و هدایت و هم‌افزایی طلاب هنرمند شد.

حجج اسلام محمودی و راد نیک و همچنین سلیمانی از مسؤولان و پیشکسوتان عرصه هنر در حوزه علمیه به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها، آسیب‌ها، نیازها و مشکلات مربوط به این عرصه در حوزه‌های علمیه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha