راه‌اندازی برنامه اقدام سان مارینو برای دسترسی همگان به گردشگری

با برآورد ۱.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان که دارای معلولیت قابل توجهی هستند، سازمان جهانی گردشگری دوباره به شرکای کلیدی خود پیوسته است تا گردشگری را برای همه (از جمله معمولان) قابل دسترس‌تر کند.

به‌گزارش میراث آریا، کنفرانس سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در مورد گردشگری قابل دسترس برای دومین بار در سن مارینو (۱۶-۱۷ نوامبر ۲۰۲۳) با حمایت وزارت گردشگری ایتالیا و با مشارکت مرکز منابع دسترسی اروپا (AccessibleEU)، یک ابتکار شاخص از سوی کمیسیون اروپا، برگزار شد. در نتیجه این کنفرانس، دستور کار سان مارینو بیرون آمد: یک برنامه اقدام پاک برای گنجاندن معلولان در هر بخش از حوزه گردشگری.

بهبود دسترسی برای مقاصد، شرکت‌ها و مردم

از زمانی که سن مارینو برای اولین بار میزبان کنفرانس در سال ۲۰۱۴ بود، بسیاری از مقاصد و شرکت‌ها گام‌های بزرگی برای بهبود دسترسی افراد به مقاصد برداشته‌اند و گردشگری را به «گردشگری برای همه» نزدیک‌تر کرده‌اند.

در رویداد دو روزه امسال، بیش از ۲۰۰ نماینده در مورد پیشرفت‌های رویه‌ای مانند استاندارد بین‌المللی ISO ۲۱۹۰۲ که هم به جوامع میزبان و هم به بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد و کل زنجیره ارزش گردشگری را پوشش می‌دهد، بحث کردند. در این رویداد میزگرد وزیران برگزار شد که سن مارینو، ایتالیا، جمهوری کره، ازبکستان و چک را گرد هم می‌آورد تا نقش دولت‌ها در پیشبرد دسترسی از طریق سیاست‌ها، استراتژی‌ها و استانداردها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

نوآوری در گردشگری قابل دسترس یکی از موضوعات کلیدی بود که سخنرانان راه‌حل‌های جدیدی را در دسترسی به حمل و نقل، اوقات فراغت،MICE (جلسات، محرک‌ها، کنفرانس‌ها و  نمایشگاه‌های گردشگری) و خدمات گردشگری ارائه کردند. این خدمات شامل کمک به کاربران نیازمند ویلچر برای حمام کردن در یونان، ارائه توضیحات به خط بریل در سطح شهر و ارائه اولین راهنمای تور نابینایان در کیپ تاون و ساحل کاملا قابل دسترس برای همگان در ریمینی می‌شود.

این کنفرانس شبکه‌های بین‌المللی را تقویت کرده و سن مارینو را به عنوان مقصدی فراگیر، نقطه مرجع گردشگری قابل دسترس و تنها کشور عضو UNWTO که میزبان دو کنفرانس بین‌المللی در مورد گردشگری قابل دسترس بوده است، به نمایش گذاشته است.

فرصت‌های استفاده نشده

با این حال، با وجود بازاری متشکل از ۱.۳ میلیارد نفر با معلولیت قابل توجه در سال ۲۰۲۳، و اینکه انتظار می‌رود که ۱ نفر از هر ۶ نفر تا سال ۲۰۵۰ به سن ۶۵ سالگی برسند، هنوز مقاصد دارای دسترسی برای همگان به عنوان یک برگ برنده در نظر گرفته نمی‌شوند. تنها در اروپا، «نسل پرنوزاد» در حال حاضر بیش از یک سوم از جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا که دارای معلولیت هستند، دارای توان مالی کافی برای سفر هستند.

کارشناسان در این زمینه در مورد اینکه چگونه می‌توان به بهترین نحو به این بازار رو به رشد پاسخ داد و تجربیات گردشگری را با روح طراحی جهانی ارائه کرد، به بحث گذاشتند تا همه افراد با یا بدون معلولیت بتوانند از آن لذت ببرند. بحث‌ها همچنین بر اهمیت فراگیری اجتماعی و دسترسی برای گردشگری پایدار و مزایای اقتصادی عظیمی که این بخش می‌تواند با اعمال اقدامات دسترسی بهتر به ‌دست آورد، متمرکز بود.

دستور کار سن مارینو ۲۰۳۰

دستور کار سن مارینو به عنوان یک برگ برنده برای گنجاندن معلولیت در برنامه‌ها و کمکی از سوی بخش گردشگری به اهداف توسعه پایدار، با تعهد از سوی شرکت‌کنندگان در کنفرانس برای دستیابی به نتایج ملموس در نظر گرفته می‌شود.

این کمک‌ها شامل اقداماتی برای پیشبرد آموزش، توسعه سیستم‌های اندازه گیری و افزایش آگاهی صنعت گردشگری از مزایای یک محل کار پذیرای تنوع (همه افراد از جمله معلولان) است.

به عنوان بخشی از میراث این کنفرانس، مجموعه‌ای از بهترین تجربیات که در سن مارینو به نمایش گذاشته شده است توسط UNWTO در سال ۲۰۲۴ با همکاری AccessibleEU و ENAT منتشر خواهد شد.

تحقیقات بیشتر در مورد دسترسی در فرهنگ و گردشگری مبتنی بر طبیعت، راه‌حل‌های دیجیتال و سایر شیوه‌های خوب نیز در سال‌های آینده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha