سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه یک ضرورت است

مدیرکل بهره‌وری سازمان اوقاف و امور خیریه، با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه گفت: این یک ضرورت ناگزیر است که برای تأمین حقوق و مزایای خدام و هزینه‌های جاری حرم‌های مطهر امامزادگان(ع) باید اجرایی شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، سید محراب کلامی در دوره آموزشی مدیران اجرایی، مراکز افق و هیأت امنا بقاع متبرکه شهرستان قم در سالن همایش مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) شهر قم اظهار کرد: نگاه قانون‌گذار این بوده است که آبادانی بقاع متبرکه را از دریچه هیأت امنا ببیند؛ البته از آن‌ها در مدیریت و بهره‌وری بیش‌تر موقوفات هم استفاده می‌شود.

مدیرکل بهره‌وری سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: به این ترتیب مردم با وظایف و کارکرد هیأت امنا آشنا هستند، هر چند بعضی هیأت امنا در برخی مناطق، نسبت به قوانین و وظایف قانونی بی‌اطلاع هستند.

او با بیان این که وظیفه هیأت امنا فراتر از امور جاری بقاع متبرکه است، گفت: باید آمادگی واکنش مناسب نسبت به هر گونه اتفاق را در حرم‌های مطهر امامزادگان(ع) داشته باشیم، مثلا وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، با موانع و مشکلاتی مواجه شدیم که تاکنون ندیده بودیم، بنابراین باید برای این گونه مسائل آمادگی کامل داشت.

او افزود: برخی بقاع متبرکه دارای درآمد و موقوفاتی هستند؛ ولی بعضی دیگر، از هیچ یک برخوردار نیستند، وقتی هیأت امنای یک بقعه متبرکه تشکیل می‌شود، آنان باید به فکر درآمدهای ثابت و پایدار باشند و برای هر بخش، برنامه و نقشه راه تدوین کنند.

کلامی گفت: اگر سرمایه‌گذاری درستی صورت بگیرد، می‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت داشت، خادمان را در دوره‌های طولانی در آن بقعه نگاه داشت و خدمات بهتری به زائران ارائه داد. برای این منظور صرفا توسعه صحن‌ها و کارهای تکراری گذشته کافی نیست؛ بلکه باید بهره‌وری را در همه ساحت‌ها از مدیران اجرایی، خادمان و هیأت امنا پیاده‌سازی کرد.

او افزود: نخستین گام در این زمینه، اشراف کامل به قوانین و ضوابط است؛ چون نحوه و شیوه سرمایه‌گذاری در بقاع متبرکه اهمیت زیاد دارد، می‌توان از بقاع دیگر، موقوفات دیگر، بخش خصوصی و نهادهای عمومی استفاده کرد.

او گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری در موقوفات، نحوه تأمین مالی آن‌هاست؛ البته در بقاع متبرکه می‌توان از ظرفیت کمک‌های مردمی هم به درستی استفاده کرد که یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما در موقوفه‌ها این گونه نیست.

کلامی ادامه داد: در قوانین، جایگاه هیأت امنای بقاع متبرکه به خوبی تبیین و نحوه انتخاب و برکناری آن‌ها، وظایف هیأت امنا (شامل عمران و آبادانی بقاع متبرکه و رفاه اهالی منطقه) و همه مسائل مربوط به آنان تعیین شده است.

وی اضافه کرد: رفاه و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز اهالی یک محله که بقعه متبرکه‌ای در آن جا قرار دارد، جزو وظایف هیأت امناست، به عنوان مثال راه دسترسی برای آن بقعه، باید با پیگیری هیأت امنا ساخته شود و اهالی هم از آن نفع ببرند.

او با بیان این که نحوه تعامل با اوقاف، یکی از موضوع‌هایی است که باید به آن پرداخته شود، گفت: در کارهای مربوط به بقاع متبرکه و موقوفات باید با دل جلو آمد و تنها به جایگاه و احکام توجه نداشت.

دوره آموزشی مدیران اجرایی، مراکز افق و هیأت امنا بقاع متبرکه شهرستان قم در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) شهر قم برگزار شد. در این دوره آموزشی، ۳۵۰ نفر از هیأت امنا، خدام، خادمان افتخاری، مسؤولان فرهنگی و مدیران اجرایی بقاع متبرکه این شهرستان حضور داشتند.

استادانی از سازمان اوقاف و امور خیریه در این دوره آموزشی به طرح مباحث گوناگون پیرامون آخرین آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های این سازمان برای اجرای طرح‌های فرهنگی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی پرداختند.

امامزاده سید علی(ع) شهر قم در بلوار ۱۵ خرداد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha