مُهری بر اصالت صنایع‌دستی اردبیل/ ۱۲ اثر از اردبیل مهر اصالت صنایع‌دستی دریافت کردند

در هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی، هنرمندان اردبیلی موفق به کسب ۱۲ مهر اصالت شدند که این دستاورد مهم در کنار سایر موفقیت‌های صنعتگران اردبیلی، مهری بر اصالت، مرغوبیت و رونق صنایع‌دستی در استان اردبیل است.

میراث آریا: صنایع‌دستی از ابتدای تاریخ با زندگی انسان‌ها درآمیخته است. ساکنان کره خاکی برای رفع نیازهای خود محصولاتی را، در ابتدا به صورت ابتکاری و بعدها با آموزش سینه به سینه تولید می‌کردند تا در زندگی روزمره خود استفاده کنند. این چرخه در ادامه مسیر علاوه بر آثار کاربردی به تولید آثار تزئینی و دکوری نیز منجر شد که امروزه همه آنها صنایع‌دستی نامیده می‌شوند. صنایع‌دستی را یکی از مردمی‌ترین صنایع و هنرها می‌توان دانست، چرا که تعداد زیادی از انسان‌ها در گوشه گوشه جهان با آن سر و کار دارند و در امر تولید و یا استفاده از صنایع‌دستی به این هنر – صنعت مرتبط می‌شوند.

صنایع‌دستی از همان ابتدا در زندگی مردم تاثیر بسزایی داشته و امروزه نیز در توسعه اقتصادی به ویژه توسعه اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال عنصر مهمی محسوب می‌شود. اما امروزه با توسعه تکنولوژی و پیچیده‌تر شدن دنیای هنر، صنعت و بازار، دغدغه‌های جدید و جدی‌تری حول موضوع صنایع‌دستی ایجاد شده‌اند که برخی از آنها مرغوبیت و اصالت محصولات تولیدی، نوآوری در صنایع‌دستی و بازاریابی برای فروش محصولات است. «مهر اصالت صنایع‌دستی» که در سطح ملی برگزار می‌شود یکی از پاسخ‌های سیستماتیک برای دغدغه‌های موجود در این مسیر است. محصولاتی که می‌توانند مهر اصالت صنایع‌دستی را کسب کنند مرغوبیت و اصالت دارند، شامل نوآوری و خلاقیت هنرمند می‌شوند و این قابلیت را دارند که به کمک برند مهر اصالت بازارهای بزرگتری را برای خود پیدا کنند.

صنایع‌دستی اردبیل و مهری بر اصالت آن

صنایع‌دستی در اردبیل از جایگاه خاصی برخوردار است. در هر منطقه از استان، از جنوب تا شمال، بر حسب شرایط اقلیمی، فرهنگی و جامعه شناختی نوعی از صنایع‌دستی بیشتر رایج است و با تکیه بر مواد اولیه آن منطقه تولید می‌شود. استان اردبیل هم اکنون دو شهر ملی صنایع‌دستی، یعنی شهر ملی گلیم عنبران و شهر ملی ورنی اصلاندوز را دارد و طبق گفته سعد القدومی، رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی شهر اردبیل قابلیت ثبت به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی را نیز دارد.

امسال و در هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی هنرمندان اردبیلی موفق به کسب ۱۲ مهر اصالت شدند که این دستاورد مهم در کنار سایر موفقیت‌های صنعتگران اردبیلی، مهری بر اصالت، مرغوبیت و رونق صنایع‌دستی در استان اردبیل است.

حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این مورد می‌گوید: کسب دوازده مهر اصالت ملی توسط صنعتگران اردبیلی موفقیت مهمی در حوزه صنایع‌دستی محسوب می‌شود و ما با توجه به اهمیت این حوزه تلاش می‌کنیم با حمایت‌های بیشتر شاهد موفقیت تعداد زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی در این عرصه باشیم.

برگزاری مراسم تجلیل از منتخبین مهر اصالت ملی

اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در اقدامی قابل توجه با برگزاری مراسمی در حضور استاندار اردبیل از منتخبین هفتمین دوره داوری مهر اصالت تجلیل کرد. برگزاری چنین مراسمی می‌تواند هم به دیده شدن آثار و هنرمندان منتخب منجر شود و هم انگیزه سایر هنرمندان صنایع‌دستی را برای کسب مهر اصالت ملی افزایش دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در این مراسم گفت: برگزاری آیین تجلیل از هنرمندان منتخب مهر اصالت ملی با حضور استاندار اردبیل مسئولیت ما را برای سال‌های آینده بیشتر می‌کند و باید روی آثار تولیدی هنرمندان استان بیش از پیش کار شود تا تعداد بیشتری از آثار تولیدی استان موفق به کسب مهر اصالت ملی شوند.

قابل ذکر است که اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در این مراسم علاوه بر تجلیل از منتخبین مهر اصالت ملی، از سه بانوی پیشکسوت حوزه صنایع‌دستی استان و خانواده یک صنعتگر بانوی تازه درگذشته نیز تقدیر کرد که این اقدام نیز قابل توجه است.

هنرمندان منتخب مهر اصالت ملی در سال ۱۴۰۲

بافته‌های داری جایگاه خاصی در بین صنایع‌دستی استان اردبیل دارد. از ورنی مغان و گلیم عنبران تا جاجیم خلخال محصولاتی هستند که امروزه علاوه بر خاستگاه اصلی آنها در سرتاسر استان بافته می‌شوند و هنرمندان چیره‌دستی در این رشته‌ها در روستاها و بین عشایر استان اردبیل فعالیت می‌کنند. علاوه بر این نیز رشته‌های دیگری مثل صنایع‌دستی فلزی و چوبی در استان اردبیل رواج دارند.

توحید دلاورقوام، معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل می‌گوید: در هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی ۱۰ هنرمند اردبیلی با ۱۲ اثر موفق به کسب مهر اصالت شدند که هفت اثر در بافته‌های داری، سه اثر در صنایع‌دستی فلزی، یک اثر در رشته منبت چوب و یک اثر نیز در رشته خراطی بودند.

علیرضا صفروند و ندا دلنواز هرکدام با دو اثر در رشته گلیم‌بافی، مرتضی جهازی و میرصالح صادقی عنبران هرکدام با یک اثر در رشته گلیم‌بافی، حسن شاد بفراجرد با یک اثر در رشته جاجیم بافی، احمد عطایی و مهسا قنبرزاده هرکدام با یک اثر در رشته قلم‌زنی، عادل شیخی شهریور با یک اثر در رشته زیورآلات سنتی، مهدی نامور با یک اثر در رشته منبت چوب و رفیع رفیع‌زاده با یک اثر در رشته احجام چوبی هنرمندانی هستند که امسال توانسته‌اند مهر اصالت ملی صنایع‌دستی را به دست آورند.

با وجود گستردگی حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از صنعتگران با روش‌هایی مثل پرداخت تسهیلات، صدور پروانه اشتغال و برگزاری کارگاه‌های آموزشی اما به نظر می‌رسد که هنوز هنرمندان بسیاری به صورت ناشناخته در گوشه گوشه استان اردبیل فعالیت می‌کنند که با عناوینی مثل مهر اصالت صنایع‌دستی آشنا نیستند و با شناسایی آنها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای آنها در جهت حفظ معیارهای لازم در اصالت محصولات تولیدی، می‌توانیم شاهد رشد و توسعه بیشتر صنایع‌دستی استان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082901618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha