هم‌اندیشی برای جهانی شدن خرم‌آباد

نشست هم‌اندیشی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با باستان‌شناسان و کاوشگران استان در راستای حال آماده‌سازی بزرگترین پرونده ثبت جهانی ایران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک با پژوهشگران و باستان‌شناسان این حوزه، گفت‌وگو کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در خصوص اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک گفت: خوشبختانه پس از ۱۷ ماه تلاش پیگیر و مستمر استاندار لرستان، وزیر میراث‌فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در فهرستی که سال ۲۰۲۴ به یونسکو ارسال می‌شود، دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک به عنوان سهمیه ایران انتخاب شده است.

او ادامه داد: سهمیه هر کشور برای ثبت جهانی سالی یک اثر است که خوشبختانه با تلاش‌ مجموعه مدیریتی استان و وزارت میراث‌فرهنگی، این فرصت برای لرستان به دست آمد.

حسن‌پور بیان کرد: با توجه به همکاری مسولان و اقداماتی که از قبل در این خصوص صورت‌گرفته، قبل از پایان دی ماه باید این پرونده به یونسکو ارسال شود، که باتوجه به زمان اندک باقی‌مانده، قرار است تا ۲۰ دی ماه پرونده تکمیل و ارسال شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با بیان اینکه پس از دریافت ابلاغ این طرح از وزارتخانه ۶۰ روز برای اقدام فرصت داشتیم که اکنون شش روز آن برای تهیه و تدوین یافته‌های سپری شده افزود: در حال حاضر تیم‌های اسکن لیزر، توپوگرافی، فوتوگرامتری و عکسبرداری هوایی مشغول به کار هستند و پرونده توسط کارشناسان برجسته در حال تدوین و تهیه است.

او با اشاره به اینکه باید روایتی برای قلعه تعریف شود که مورد تایید یونسکو قرار بگیرد عنوان کرد: بنا بر مستندات و پژوهش‌هایی که در دست داریم، این روایت باید از حجر تا قجر این دره را در بر داشته باشد.

حسن‌پور در ادامه گفت: بخشی از این پرونده مهم مربوط به غارهای پیش از تاریخ ماست و آنچه در پرونده لحاظ می‌شود شامل غارهای هفت گانه یعنی قمری، کلدر، کنجی، پاسنگر، گر ارجنه، یافته و گیلوران است که کاوش‌های آنها انجام شده و همچنین قلعه فلک‌الافلاک به همراه سه پل «گپ، شکسته و حاجی» و طول مسیر رودخانه خرم‌آباد را شامل می‌شود.

او تصریح کرد: در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی، لند اسکیپ شهر خرم‌آباد نیز در این طرح لحاظ شده که شامل مخمل‌کوه، سفیدکوه و یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه مساحت عرصه آثار در این پرونده، بیش از صد هکتار است گفت: این امر نشان‌دهنده حجم عظیم کار است که در واقع یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های ثبت جهانی ایران نیز به شمار می‌رود.

حسن‌پور اظهار کرد: مساحت مربوط به پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد شاید هم‌اندازه پرونده ثبت باغات و کاروانسراهای کشور باشد که تلاش می‌کنیم با هم‌اندیشی باستان‌شناسان و کاوشگران استان، روایتی مناسب برای روند حضور انسان در غارهای تاریخی، سکونت در دره خرم‌آباد و ساختن قلعه فلک‌الافلاک را به خوبی نمایش دهیم.

در این نشست باستان‌شناسان و کاوشگران مطرح لرستان همراه با مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی لرستان، با استناد به مقالات متعدد مربوط به کاوش‌های باستانی از دوران پارینه‌سنگی و نوسنگی، پژوهش‌ها و کاوش‌های مربوط به مفرغ‌های لرستان و وضعیت راه‌های ارتباطی و نحوه زیست در دره خرم‌آباد، به بررسی روایت‌های سکونت بشر در این منطقه پرداختند.

به‌زعم باستان‌شناسان حاضر در این نشست، ایجاد چنین فرصتی برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد جز با کار شبانه‌روزی و تلاش فراوان به دست نمی‌آید و این رویداد در نوع خود، اتفاق بسیار مهم برای تاریخ، فرهنگ و تمدن لرستان به شمار می‌رود.

به گفته این محققین، ثبت جهانی دره خرم‌آباد اقدام بسیار بزرگی برای تبدیل شدن ظرفیت‌های بالقوه لرستان بخصوص در حوزه گردشگری است چراکه این اقدام، تاثیر مهمی بر امر اشتغال‌زایی، ارز آوری و جذب گردشگر خارجی در استان خواهد داشت.

به اعتقاد باستان‌شناسان حاضر در این نشست، ثبت جهانی دره خرم‌آباد، زمینه‌ای برای حرکت و شتاب‌افزایی در مسیر توسعه پایدار استان استان فراهم می‌کند.

در این نشست تجربیات، کاوش‌ها و یافته‌های باستان‌شناسان استان و مقالاتی که در بخش‌های مختلف به‌ویژه غارهای لرستان منتشر شده، در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082901637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha