امسال ۸۰۰ گردشگر خارجی از موزه فاطمی قم بازدید کردند

مدیر موزه فاطمی قم گفت: در سال جاری ۸۰۰ گردشگر از کشورهای کانادا، ونزوئلا، ترکیه، چین، ماداگاسکار، نیجریه، آفریقای جنوبی، بوسنی‌وهرزگوین، سریلانکا، پاکستان، مالزی و چند کشور عربی همسایه از موزه فاطمی شهر قم به‌ صورت گروهی و انفرادی بازدید داشته‌اند.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی افزود: امسال در قالب طرح‌های گوناگون ترویجی و مناسبتی موزه، حدود ۱۵هزار نفر از موزه فاطمی قم بازدید رایگان داشته‌اند که ۱۰هزار نفر از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند که در مناسبت‌های ملی و مذهبی مختلف به همراه خانواده‌های خود در این مرکز هنری و تاریخی حضور به‌هم رساندند.

مدیر موزه فاطمی قم خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال بیش از هفت هزار دانش‌آموز از این موزه بازدید داشتند که بیش‌ترین فراوانی را در بین اقشار مختلف جامعه دارد.

او گفت: به ابتکار موزه فاطمی، امسال اولین نشست هم‌اندیشی موزه‌داران قم با دعوت از ۱۰ نهاد موزه‌ای و میراثی استان قم در راستای هم‌افزایی و تعامل و همسویی بیش‌تر، در دهه کرامت برگزار شد و با ایجاد دبیرخانه مجازی، تداوم ارتباط و همکاری را پیگیر هستیم.

مشکاتی افزود: امسال با همکاری و شرکت موزه فاطمی، در آیین رونمایی از کتاب گنجینه فرش ایران در روز ملی فرش در موزه فرش تهران، بخشی قابل‌توجهی از این اثر بسیار فاخر به معرفی فرش‌های نفیس و منحصربه‌فرد موزه فاطمی شهر قم اختصاص دارد که گام بسیار خوبی برای شناسایی گنجینه فاخر فرش این موزه برداشته‌ایم.

او یادآور شد: همچنین با برگزاری نخستین نشست ایده‌پردازی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با موضوع فرش دستبافت استان قم در گنجینه فرش موزه فاطمی با حضور صاحب‌نظران، کارشناسان و اعضای انجمن فرش دستبافت قم، اطلاع‌رسانی خوبی به جامعه تخصصی فرش ایران صورت گرفت.

مدیر موزه فاطمی قم با بیان این که موزه فاطمی قم تنها موزه‌ای در جهان اسلام است که متعلق به یک بانوی مقدس و تمدن‌ساز است، گفت: به همین منظور به بهانه‌های مختلف ۲۰ روز از سال، بازدید از این موزه برای بانوان رایگان است و علاوه‌ بر آن میزهای تخصصی خوشنویسی، نمایشگاه و گعده‌های گوناگون ویژه دختران و زنان در این موزه در طول سال به اجرا در می‌آید.

او گفت: سامان‌دهی و تجهیز برخی از مخازن نگهداری آثار موزه به ‌منظور افزایش فضای نگهداشت و ارتقای استانداردهای حفاظت و نگهداری بهینه اشیای موزه‌ای و آثار هنری و همچنین تجهیز و ارتقای شاخص‌های کنترل رطوبت و دما، نورپردازی و نگهداشت بهینه آثار نمایش‌یافته، از اقدام‌های حفاظتی هشت ماه گذشته است.

مشکاتی گفت: طراحی و نصب تابلوهای گنجینه‌ها و گنجواره‌ها، تابلوهای راهنمای بازدید موزه به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی و همچنین دوزبانه یا سه‌زبانه‌سازی بخشی از زیرنویس آثار نمایش‌یافته موزه از اقدام‌های سال ۱۴۰۲ موزه بوده است که تا چند ماه آینده سه‌زبانه‌سازی زیرنویس‌های موزه تکمیل و جذب گردشگر غیرایرانی با طرح‌های ویژه شروع می‌شود.

او اضافه کرد: در بخش تعریف هویت بصری برای موزه فاطمی، فضاسازی داخلی و تبلیغات محیطی و شهری صورت‌ گرفته است که با پیگیری آن، فضای داخلی موزه به‌ نوعی نوسازی و جذاب‌تر خواهد شد. قدم‌هایی نیز برای تهیه ویترین‌های جدید و ایمن‌تر برداشته شده که حمایت افراد نیکوکار در این زمینه بیش‌ازپیش حائز اهمیت است.

مدیر موزه فاطمی قم بیان کرد: ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران و دانشجویان در سطوح دانشگاهی از دیگر خدمات موزه مذکور بوده که با صاحبان ده‌ها مقاله و پایان‌نامه دانشگاهی همکاری کرده و منابع اطلاعی را در اختیار محققان قرار داده ‌است.

موزه فاطمی شهر قم وابسته به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با دارا بودن بیش از ۳۰ هزار اثر تاریخی و هنری در میدان آستانه، جنب درِ شماره یک حرم مطهر قرار دارد.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت اینترنتی این موزه می‌توانند به تارنمای (سایت) قم‌تیکت به نشانی اینترنتی www.qomticket.com و نیز برای آگاهی از برنامه‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به تارنمای این بارگاه ملکوتی به نشانی اینترنتی https://amfm.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن ۳۷۱۷۵۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha