طنین نوای ۲۵ گروه موسیقی آیینی اقوام در جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از حضور ۲۵ گروه موسیقی آیینی اقوام از ۱۵ استان کشور در شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد ایران‌زمین خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری عصر روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین که با حضور سیدمهدی مهیایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، مسئولان، خبرنگاران، هنرمندان و اقوام ایران‌زمین و مردم فرهنگ دوست استان گلستان در گرگان برگزار شد، گفت: در بخش روستایی و عشایری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقوام ایران‌زمین ۲۷ سیاه‌چادر ظرفیت و توانمندی‌های اقوام مختلف استان و کشور را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: همچنین هشت مزرعه گردشگری در کنار برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی با شرکت هنرمندان ۳۱ استان و غرفه‌های صنایع‌دستی خارجی کشورهای افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان با حضور ۳۵۰ هنرمند هنرهای سنتی و دست‌ساز اقوام و ملل گوناگون را به نمایش خواهند گذاشت.

ساوری افزود: در بخش روستایی هشت بخش شامل مرکزی گرگان، بهاران، بندرگز، علی‌آبادکتول، آق‌قلا، گالیکش،‌ رامیان و بندرترکمن در مساحتی به متراژ سه هزار مترمربع در جشنواره حضور خواهند داشت.

او بیان کرد: در بخش غذاهای سنتی، ۲۰ غرفه برای بخش خوراک در نظر گرفته‌شده و در مجموعه سیاه‌چادرها ارائه خواهد شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین خاطرنشان کرد: ایجاد شورونشاط اجتماعی و معرفی گلستان با توجه به داشتن پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه از اهداف برگزاری این جشنواره است.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادها و رخدادهای فرهنگی و هنری کشور در پانزده دوره باهدف معرفی آداب‌ورسوم و فرهنگ اقوام ساکن در استان گلستان و سراسر ایران اسلامی، ارائه توانمندی‌های هنرمندان صنایع‌دستی و موسیقی آیینی استان‌های کشور، معرفی فعالان عرصه گردشگری و رونق صنعت گردشگری، معرفی روستاهای هدف گردشگری، ارائه سوغات اصیل ایرانی و بازی‌های بومی و محلی به میزبانی استان گلستان برگزار شده است.

از سال گذشته اقتصاد اقوام نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی جشنواره مورد تأکید قرار گرفت و در این راستا در سال جاری نیز در کنار تلاش برای گسترش فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌های اقوام، به دنبال رونق اقتصاد اقوام به‌ویژه در بخش صنایع‌دستی است.

شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران باهدف نشان دادن توانمندی ساکنان گلستان و وحدت کم‌نظیر اقوام ایران‌زمین از ۲۹ آبان تا سوم آذرماه سال جاری به مدت پنج روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی گرگان تدارک و برگزار می‌شود.

محل برگزاری این جشنواره در محل نمایشگاه بین‌المللی استان گلستان واقع در کیلومتر پنج جاده گرگان - آق‌قلا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha