تبدیل خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین به مکانی فرهنگی در قم

مادر شهیدان زین‌الدین گفت: با تلاش‌های شهرداری قم، خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین به مکانی فرهنگی در شهر مقدس قم تبدیل شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، زینب اسلام‌دوست در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در ابتدا از شهرداری قم تشکر کنم که با ایجاد خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین موجب شد، به وصیت شهید مهدی زین‌الدین که خواسته بود، این خانه تبدیل به مکانی فرهنگی شود، سپاسگزاری می‌کنم. 

مادر شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین افزود: شهردار قم خدمات بسیار زیادی به قم کرد و شهرداری قم در دوره ایشان همیشه پای‌کار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود و قداست شهیدان و قداست شهید زین‌الدین را با ایجاد این خانه‌موزه حفظ کرد.

او با بیان این‌ که دغدغه ما این است که این خانه به‌ عنوان خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ مقدس به نسل جدید باقی بماند، گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌خواهیم که این خانه‌موزه تغییر کاربری پیدا نکند و به همین صورت و مکانی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باقی بماند.

او گفت: در همین راستا به نظر بنده اگر خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین هیأت‌امنایی و از طرف دیگر ثبت ملی شود، دغدغه ما برای این ‌که این مکان به همین صورت خانه‌موزه شهیدان و مکانی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باقی بماند، برطرف خواهد شد، از این‌رو از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم می‌خواهیم، بحث ثبت ملی این خانه‌موزه را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند. 

مادر شهیدان زین‌الدین، با اشاره به سابقه مبارزاتی خانواده شهیدان زین‌الدین و همچنین مبارزات انقلابی پدر این شهیدان و ارتباط ایشان با امام خمینی(ره) گفت: خانه ما در دوران مبارزات با رژیم ستم‌شاهی، جایی برای سخنرانیِ سخنرانان انقلابی بود.

او با بیان این که در ابتدای کار که شهرداری قم تصمیم به ایجاد خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین گرفت، خواستیم که این جا مکانی برای همه شهدای قم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد، گفت: در طول مدتی که خانه شهید مهدی زین‌الدین تبدیل به خانه‌موزه شده، کارهای فرهنگی بسیاری از جمله جلسات روایت دفاع مقدس برگزار شده است، یکی دیگر از این کارها در طول این مدت، پیدا کردن شجره‌نامه شهیدان زین‌الدین است که به شهید ثانی می‌رسد.

او خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر قم گفت: دست‌دردست هم بگذارید و با دوری از اختلافات، برای خدمت به مردم همه باهم باشید؛ بدانید که این نظام حاصل خون‌های پاکی است که به زمین ریخته شد و هنوز هم این خون‌های پاک ریخته می‌شود.

مادر شهیدان زین‌الدین در ادامه با اشاره به فجایع غزه و ظلم رژیم کودک‌کُشِ صهیونیستی علیه مردم و کودکان فلسطینی گفت: امروز می‌بینیم که حق و باطل مشخص‌ شده است و بسیاری از مردم دنیا علیه رژیم صهیونیستی شده‌اند و امیدواریم به ‌زودی شاهد نابودی اسراییل باشیم.

اعضای شورای اسلامی شهر قم، در آستانه سالروز شهادت برادران زین‌الدین و برگزاری یادواره شهدای استان قم، با حضور در منزل تاریخی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم به خانه‌موزه تبدیل شده است، با مادر شهیدان زین‌الدین دیدار کردند. 

خانه‌موزه شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی افتتاح شد، این خانه‌موزه در شهر قم، خیابان شهدا (صفاییه)، کوچه ۳۰ و مزار این شهیدان بزرگوار در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) این شهر قرار دارد.

خانه‌موزه شهیدان زین‌الدین نخستین طرح در اجرای خانه‌موزه‌ها در شهر قم است و در آینده خانه پدری شهید دکتر محسن فخری‌زاده از شهدای هسته‌ای که متولد قم است، در بلوار شهید کیوانفر نیز به خانه‌موزه تبدیل خواهد شد.

سردار شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) در ۲۷ آبان سال ۱۳۶۳ در حالی که ۲۵ سال داشت به همراه برادرش مجید زین‌الدین در مأموریتی از کرمانشاه به طرف سردشت آذربایجان غربی در حرکت بودند که در منطقه تپه ساروین با گروهک‌های ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha