یک روستا از خوزستان به سازمان جهانی گردشگری معرفی می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باتوجه به شاخص‌های ویژه خوزستان در حوزه گردشگری، یکی از روستاهای شاخص این استان به سازمان جهانی گردشگری معرفی خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمصطفی فاطمی‌فیروزآبادی در اولین همایش گردشگری سبز خوزستان که امروز چهارشنبه در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است بیان کرد: استان خوزستان به دلیل موضوعات مختلفی که در دوران جنگ و پس از آن به آن‌ها پرداخته است نتوانسته به درستی به حوزه گردشگری بپردازد که این موضوع باعث شده است تا گردشگری استان مغفول بماند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در جلسه هیأت‌دولت، رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر از مقامات کشوری تأکید ویژه‌ای بر توسعه گردشگری منطقه داشته‌اند و یکی از دلایل برگزاری این نشست نیز همین موضوع بود.

او با بیان این‌که استان خوزستان در حوزه تاریخ و تمدن بسیار غنی است افزود: این استان در حوزه گردشگری تاریخی، طبیعت‌گردی روستایی، عشایری، گردشگری حیات‌وحش، گردشگری دریایی، گردشگری سلامت و... بسیار غنی است.

فاطمی‌فیروزآبادی با اشاره به این‌که همایش گردشگری سبز سومین نشست ملی این حوزه در کشور است و با بیان این‌که برگزاری نشست در استان‌های دیگر خروجی‌های خاص و مختلفی داشته است تأکید کرد: ما برای خوزستان خروجی می‌خواهیم؛ خروجی که قابل ارزیابی باشد.

او در ادامه با اشاره به این‌که انجمن خدمات مسافرتی منطقه، بسته‌های تور گردشگری برای منطقه‌آزاد اروندرود تهیه کرده‌اند ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال رصد تعداد گشت‌هایی که با هدف طبیعت‌گردی به منطقه اروند می‌آیند را از استان‌های مختلف کشور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: خروجی ما در این جلسه به جز آموزش‌هایی که در طول این دوره خواهیم داشت و همچنین نشست‌ طبیعت‌گردی که دو تا سه مصوبه خوب برای آن خواهیم داشت، خروجی گشت‌هایی است که در منطقه‌آزاد اروند برگزار خواهند شد.

او عنوان کرد: استان خوزستان به دلیل قرارگیری در نقطه خاص جغرافیایی خود یک کشور است؛ استانی که با جاذبه‌های گردشگری که در کل کشور وجود دارد می‌تواند رقابت کند و پابه‌پای کشور در حوزه گردشگری پیشرفت داشته باشد.

فاطمی‌فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نتیجه به کارگیری شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری در روستاها، ثبت روستای کندوان به عنوان نخستین روستای گردشگری جهانی بود افزود: براساس شاخص‌های سازمان توسعه جهانگردی درخصوص معرفی بهترین روستاهای گردشگری به دنیا، روستاها از نظر توسعه زیرساخت، پایداری، هم‌زیستی با محیط‌زیست و حفظ فرهنگ بومی در کنار زنجیره گردشگری، ارتقا خواهند یافت.

او با تأکید بر توجه به تولید صنایع‌دستی، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی، وجود دفاتر خدمات مسافرتی و محل اقامت در روستاهای گردشگری جهانی گفت: مردم در صورتی در توسعه این روستاها نقش اساسی خواهند داشت که حکمرانی محلی نیز موافق با توسعه گردشگری باشد و زیرساخت‌های لازم برای حضور در مجامع جهانی لحاظ شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: باتوجه به شاخص‌های ویژه خوزستان در حوزه گردشگری، یکی از روستاهای شاخص این استان به سازمان جهانی گردشگری معرفی خواهد شد.

او اضافه کرد: نام روستاهای گردشگری جهانی در تارنمای سازمان جهانی جهانگردی قرار می‌گیرد و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری گردشگری در سطح دنیا می‌توانند برای گشت‌های گردشگری از آن استفاده کنند.

فاطمی بیان کرد: در یک مقطع زمانی ۱۰۰ روستا به عنوان هدف گردشگری داخلی معرفی شد که شاخص‌ها در بعضی از این روستاها تغییر و تعدادی نیز به شهر ارتقا یافتند؛ بازبینی کلی در این خصوص درحال انجام است و تا دهه فجر روستاهای جدید هدف گردشگری معرفی خواهد شد.

۲۰۰ مجموعه گردشگری کشاورزی در کشور وجود دارد

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران نیز گفت: صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی در کل کشور رشد قابل قابل قبولی داشت و هم‌اکنون ۲۰۰ مجموعه گردشگری کشاورزی در کشور وجود دارد.

او با اشاره به رویکرد و محور جدید در حوزه گردشگری کشور اظهار کرد: معرفی شهرهای مکمل سفر به عنوان محورهای جدید گردشگری در کشور مورد توجه قرار دارد.

فاطمی با بیان این‌که در همایش ملی گردشگری سبز در خوزستان، طبیعت‌گردی، پرنده‌نگری و موضوع حیات وحش منطقه‌آزاد اروند مورد توجه قرار گرفته که امید است به توسعه گردشگری طبیعت‌گردی در استان منجر شود.

او در پایان ایران را یکی از سه کشور منطقه دارای روستای گردشگری جهانی اعلام کرد و گفت: هشت روستا با قابلیت‌های گردشگری به سازمان جهانی گردشگری معرفی خواهیم کرد.

همایش ملی گردشگری سبز در تاریخ یکم و دوم آذر ماه در منطقه‌آزاد اروند برگزار می‌شود که در این همایش نشست تخصصی کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور با محورهای روستاهای جهانی گردشگری، پاسداشت روز ملی پرنده‌نگری، گردشگری در مناطق تالابی، نشست کمیته طبیعت‌گردی و گردشگری نجوم برگزار خواهد شد.

این همایش با شرکت جمعی از مدیران کل میراث‌فرهنگی، معاونان گردشگری و نیز کارشناسان طبیعت‌گردی سراسر کشور و باحضور مدیران و مسئولان گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی و استان خوزستان در حال برگزاری است.

گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته و به سرعت در حال افزایش است.

گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090100059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha