پنبه ملّه خوسف دارای مزیت رقابتی با محصولات دیگر است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پنبه ملّه خوسف به دلیل رنگ خاص آن یک مزیت رقابتی نسبت به سایر محصولات داشته و باید با تکمیل پرونده آن، زمینه ثبت جهانی این محصول را فراهم کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، مریم جلالی روز پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ بیان کرد: صنایع‌دستی حاصل هوش و استعداد تاریخی ماست اینکه از همه مواد در دسترس و اولیه بهترین کالا ساخته می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: پنبه یک محصول استراتژیک است اما پنبه ملّه خوسف به دلیل رنگ طبیعی آن، یک مزیت رقابتی دارد چون نیاز به رنگ‌های شیمیایی ندارد.

جلالی اضافه کرد: در دنیای امروز که تغییرات اقلیمی ما را به سمت حفاظت از محیط زیست و کمتر استفاده کردن از رنگ‌های شیمیایی می‌برد می‌توان از پنبه ملّه به عنوان یک مزیت رقابتی برای بافت پارچه‌های دوستدار محیط زیست استفاده کرد.

او تصریح کرد: کسانی در جهان هستند که حاضرند برای پارچه‌های دوستدار محیط زیست هزینه‌های بالا بپردازند لذا باید بتوانیم در راستای معرفی این پنبه به جهان و این نوع بافت تلاش کنیم.

جلالی تاکید کرد: باید شاخص‌های بین‌المللی را رعایت کنیم و زمینه‌سازی را برای اتصال کشاورزی و صنایع‌دستی فراهم کنیم چون پنبه یک گیاه است که اگر دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی همکاری نکنند شاید اقتصادی بودن خودش را از دست بدهد و نتوانیم استفاده کنیم.

او یادآور شد: این گیاه اکنون به همت هنر صنعتگران صنایع‌دستی خراسان جنوبی زنده مانده و امیدواریم بتوانیم ارزش آن را حفظ کنیم و همانطور که خوسف شهر ملی ملّه است این محصول را به جهان نیز معرفی کنیم.

معاون صنایع دستی کشور افزود: پرونده پنبه ملّه باید تکمیل و ثبت جهانی آن را به عنوان یک استعداد، مزیت و جایگزین برای مواد پلاستیکی که به طبیعت لطمه می‌زند پیگیری کنیم چرا که این ظرفیت در استان وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090300138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha