حمام تاریخی نفت‌سفید هفتکل در حال مرمت است/ رفع خطر کامل از بنا انجام شده است

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: عملیات مرمت حمام تاریخی نفت‌سفید هفتکل از خردادماه گذشته با تخصیص اعتبار آغاز شد و درحال حاضر پیمانکار مربوط در این بنا مشغول به فعالیت است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدمحسن حسینی با اشاره به درج مطلبی در رسانه‌های مجازی با عنوان "بی‌توجهی به حمام نفت‌سفید هفتکل" اظهار کرد: در راستای رفع خطر، حفظ و حفاظت از حمام تاریخی "نفت‌سفید"، اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به‌منظور مرمت قسمت‌هایی از این بنای تاریخی که در معرض تخریب بودند، به عقد قرارداد با یکی از شرکت‌های مرتبط اقدام کرد که این مرحله از مرمت چندی پیش با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام شد.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به این‌که پس از آسیب‌شناسی و بررسی کالبدی سقف حمام، این قسمت از بنا با استفاده از مصالح همگن و با احتیاط کامل رفع خطر شد افزود: عملیات رفع خطر و مرمت حمام نفت‌سفید با تخصیص اعتبار مورد نیاز در خردادماه گذشته آغاز شد که پس از رفع خطر کامل از این بنا، در حال حاضر پیمانکار مربوط مشغول به اجرای دورچینی‌ها و نصیب شیروانی‌های این بنا است.

او بیان کرد: برنامه ما این است که به یاری خدا، با تأمین اعتبار، نسبت به ادامه روند مرمت و احیای این حمام ارزشمند اقدام کنیم.

حسینی افزود: برای ادامه کار مرمت، به اعتبار جدید نیاز است که بر همین اساس نیز هرسال اعتبار مورد نیاز برای مرمت درنظر گرفته می‌شود.

او با بیان این‌که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص آثار تاریخی بی‌تفاوت نخواهد بود اضافه کرد: تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نیز متعلق به زمان بعد از مرمت است.

حمام نفت‌سفید از مکان‌های دیدنی استان خوزستان در شهر قدیمی نفت‌سفید است که در ۳۶‌ کیلومتری شهرستان هفتکل و ۵۵‌ کیلومتری اهواز قرار دارد. با قدمتی که به دوره قاجار بازمی‌گردد، این حمام تاریخی توسط مرحوم استاد معتمدی ساخته شده است که شامل دو بخش زنانه و مردانه می‌شود و در گذشته مردم روستا از آن استفاده می‌کردند. ‌باتوجه‌به ارزش تاریخی، حمام نفت سفید با شماره ۳۲۹۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است. شهر نفت سفید نیز به‌خاطر معماری متأثر از اکتشاف نفت خاص و دیدنی‌ است. علت نامگذاری این حمام با این اسم، وجود میدان نفتی عظیم در آن منطقه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090600284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha