جشنواره میراث فرهنگی، نقطه عطفی برای معرفی گنجینه تاریخی و فرهنگی ایران به دنیا

یک مستندساز معتقد است می توان بر برگزاری دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی سرمایه گذاری کرد و نتیجه مثبت و موفق آن را در آینده نه چندان دور مشاهده کرد تا جایی که به عنوان یکی از بهترین فستیوال‌های موفق در کشور به حساب بیاید.

پرویز رستمی، برنده تندیس مستند کوتاه «هفت سمفونی زاگرس» نخستین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با میراث آریا درخصوص اهمیت و لزوم برگزاری این جشنواره در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: با توجه به تعریفی که از نهادی به نام وزارت میراث فرهنگی در ذهن داریم، در واقع خلاصه شده یک فرهنگ در یک سرزمین یا یک جغرافیا منوط به آن مناسبت ها، آئین ها و دست یافته هایی است که از یک فرهنگ و یک ملت به جا می ماند. زمانی که این تعریف زیر یک مجموعه به نام میراث فرهنگی قرار می گیرد و خلاصه می شود، می تواند نقطه عطفی برای آن نهاد باشد که درحال حاضر به عنوان یک حامی و کنش گر در این حوزه می تواند این منابع و گنجینه ارزشمند میراث فرهنگی کشور را به عنوان یک سرمایه به دنیا معرفی کند.

وی افزود: این رویداد به نظر شخص خود من و برخی از فعالان این حوزه می تواند نقطه عطفی در وزارت میراث فرهنگی باشد که با برنامه ریزی و آن شاخصه هایی که لازم است در برنامه کاریشان برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد از لحاظ کیفی و آن استانداردهای جهانی که یک فستیوال موفق می تواند داشته باشد، گنجانده شود.

به گفته رستمی، می توان بر برگزاری این رویداد سرمایه گذاری کرد و نتیجه مثبت و موفق آن را در آینده نه چندان دور مشاهده کرد تا جایی که به عنوان یکی از بهترین فستیوال های موفق در کشور به حساب بیاید. هدف از برگزاری این جشنواره، آشنایی با فرهنگ ایران زمین، آئین ها و داشته هایی است که به عنوان عناصر حیاتی به لحاظ تاریخی و فرهنگی یک کشور محسوب می شود و این نهاد به نحو احسن برای این میراث پاسداشت گرفته و چنین جشنواره ای برگزار می کند، بسیار اهمیت دارد و تداوم این رویداد می تواند بر حفظ فرهنگ های بومی در کشور تاثیرگذار باشد.

برنده تندیس مستند کوتاه «هفت سمفونی زاگرس» درخصوص نقش برگزاری این رویداد بر افزایش مشارکت مردم بر حفاظت از میراث فرهنگی کشور گفت: در پاسخ به این سوال باید این طور جواب داد که در ایران برای این امر، عملکرد ضعیفی داشته ایم. در بحث آموزش حفاظت از میراث فرهنگی کشور باید چند مسئله را نهادینه کنیم اینکه در آموزش نسل نوپا و نسلی که سنی از آن گذشته است، جریان آموزش را پرورش بدهیم به این معنا که بسیاری از مردم در مقاطع سنی مختلف اطلاعی از داشته های فرهنگی و تاریخی کشور ندارند، بنابراین باید ضمن اطلاع رسانی، جریان آموزش حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری هم که می تواند این جریان را به مردم آگاهی بدهد، امکان دینی مثل مساجد است، اگر بتوانیم در این مکان های با ارزش مذهبی و دینی، مسائلی چون لزوم حفاظت مییراث فرهنگی در کشور را آموزش بدهیم، قطعا این فرهنگ می تواند به راحتی در جامعه نهادینه شده و نتایج آن را به خوبی می توانیم در آینده مشاهده کنیم. از نظر من درست برخورد کردن با مقوله فرهنگ در بطن این جشنواره وجود دارد و می تواند بیگانگی و قطع هویت های فرهنگی را برطرف کند و فضای روح بخش و شادی را در جامعه به وجود بیاورد.

رستمی همچنین اشاره کرد: مشارکت مردم و فعالان حوزه فرهنگ و هنر در نخستین دوره این رویداد خوب بود اما قطعا با گذشت زمان و برگزاری هر دوره شاهد افزایش مشارکت های مردمی خواهیم بود، قطعا باید اطلاع رسانی و تبلیغات خوبی درخصوص برگزاری این رویداد صورت بگیرد تا قدم مثبت و ارزشمندی درخصوص آگاهی سازی و حضور مردم در این رویداد داشته باشد.

به گفته وی، یکی از نکات مثبت دیگر این رویداد، برگزاری دوره ای این جشنواره در استان های مختلف است که اقدام بسیار مثبتی است چراکه در واقع آشنایی و رویت نزدیک از آن داشته های فرهنگی در هر استانی به لحاظ تاریخی و فرهنگی، مناسبت های آئینی، اقدام مثبت و موثری است و گاها می تواند ایده های خوبی به فیلم سازان و اهالی هنر در تولید محتوایشان بدهد. البته که باید شرایط مناسبی برای تردد اهالی فرهنگ و هنر به این رویداد فراهم شود. همچنین ناگفته نماند که نحوه درست برخورد کردن به لحاظ اجرایی و تیم برگزارکننده جشنواره با استانداردهای یک جشنواره خوب آشنایی داشته باشند، در هر نقطه از ایران برگزار شود می تواند تاثیرات خوبی به لحاظ جذب توریسم و ... داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha