نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی، گامی در جهت تبادل تجربیات ارزشمند این حوزه است

برنده جایزه بهترین اثر سینمایی نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی گفت: این جشنواره به عنوان یک رویداد خوب و موثر در حوزه میراث فرهنگی شناخته می شود. علت تاثیرگذاری و اهمیت این جشنواره نیز از این حیث است که شرکت‌کنندگان با میراث فرهنگی کشور آشنا می شوند، در این رابطه بحث و گفت و گو می کنند و در نتیجه تعاملات موثر و مثبتی در این جریان فرهنگی و هنری شکل می گیرد.

پروانه مرزبان، کارگردان اثر «بچه های طوفان» برنده جایزه بهترین اثر سینمایی نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی در گفت و گو با میراث آریا با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره در میان شماری از جشنواره های متنوع فرهنگی و هنری بیان کرد: از نظر من که یکی از شرکت کننده های این جشنواره بودم و از این جریان فرهنگی برداشت کردم، این جشنواره به عنوان یک رویداد خوب و موثر در حوزه میراث فرهنگی شناخته می شود. علت تاثیرگذاری و اهمیت این جشنواره نیز از این حیث است که کسانی که در این رویداد شرکت می کنند، با میراث فرهنگی کشور آشنا می شوند، در این رابطه بحث و گفت و گو می کنند و در نتیجه تعاملات موثر و مثبتی در این جریان فرهنگی و هنری شکل می گیرد. البته که آگاهی دهندگی این جشنواره درخصوص هر آنچه که باید از میراث فرهنگی کشور بدانیم، نکته موفقیت این رویداد است. شرکت کنندگان این جشنواره نیز همگی با علاقه و دلیل در این جشنواره شرکت کردند. در جشنواره های فرهنگی و هنری بسیاری شرکت کردم اما این جشنواره برای من شرکت کننده جدا از اینکه توانستم جایزه بهترین اثر سینمایی را دریافت کنم، جالب و قابل توجه بود؛ به گونه ای که خودمم توانستم در این رویداد مسائل مهمی را یاد بگیرم.

وی با اشاره به حفاظت از میراث فرهنگی کشور با استفاده از ابزار فرهنگی و هنری در کشور توضیح داد: حفاظت از میراثث فرهنگی در کشور اهمیت بالایی دارد و یکی از توانمندترین این ابزارها، ابزار فرهنگی و هنری است که تاثیر بالایی در اطلاع رسانی و آگاهی به مردم دارد. برگزاری این جشنواره ها موجب می شود که بسیاری از علاقه مندان و فعالان این عرصه بخواهند در این حوزه ها فعالیت های بیشتر و جدی تری داشته باشند و یا اینکه کنجکاوی مردم درخصوص آثار بیشتر می شود و می خواهند بیشتر در این باره بدانند. هنرمندان و فعالان هنری نیز بیشتر در این خصوص کار خواهند کرد و به موفقیت خواهند رسید. همچنین با توجه به اینکه این جشنواره هر دوره در یکی از شهرهای کشور برگزار می شود، اطلاعات خوبی را در خصوص میراث فرهنگی آن منطقه، مسائلی که در هر استان مطرح می شود، تعاملات مردم، تاریخ آن شهر و یا استان و ... به مردم ارائه می کند و مردم اطلاع زیادی از دارایی های باارزش شهرهای مختلف کشور ندارند و وقتی هم در جریان آن قرار می گیرند، اهمیت بالایی برایشان دارد. این جشنواره دقیقا همان جایی است که می تواند این اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهد.

مرزبان در ادامه افزود: مردم با حضور و شرکت در چنین رویدادهایی می توانند دریافت کنند که چطور از میراث ملموس و ناملموس کشور به خوبی محافظت کنند. مردم وقتی در جریان این میراث قرار بگیرند قطعا برای حفاظت از آن هم تلاش خواهند کرد.

برنده جایزه بهترین اثر سینمایی نخستین جشنواره ملی میراث فرهنگی درخصوص اهمیت برگزاری دوره ای این جشنواره هرسال در یک استان گفت: اینکه ما هر سال شاهد برگزاری این رویداد در یک استان به خصوص هستیم، ضمن اینکه تجربه خیلی خوبی را رقم می زند، موجب می شود تا شرکت کنندگان و فعالان این عرصه هر دوره با فرهنگ و سنت و میراث فرهنگی استان های مختلف کشور آشنا می شوند که یکی از ثمره های این آشنایی، می تواند ساخت آثار هنری مثبت و ارزشمند مناطق مختلف کشور باشد.

مرزبان ادامه داد: میراث فرهنگی کشور از جمله منابع ارزشمند و حائز اهمیت برای هر کشور است که از نیاکان ما به ما رسیده است و ضمن اینکه باید به خوبی حفظ  نگه داری شود، باید شرایطی برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این میراث فراهم شود. برگزاری این جشنواره نیز در نخستین دوره خود همین هدف را دنبال می کند. به طور مثال فیلم بچه های طوفان که نمایش داده شد، یکی از مسائل واقعی را به تصویر کشید که در آن مکان اتفاق می افتد. به این معنا که ما می توانیم در این جشنواره مردم را با تمامی اتفاقات و جریانات تاریخی و فرهنگی در کشور به خوبی آشنا کنیم.

کارگردان اثر «بچه های طوفان» همچنین اشاره کرد: میراث فرهنگی ایران، مثل خانه ای است که در آن زندگی می کنیم و باید به بهترین نحو از آن محافظت کنیم و نگذاریم که این خانواده که یادگار اجداد و بزرگان ما است، آسیب ببیند. این جشنواره در دوره نخست خود با حضور پرشکوه و علاقه مند مردم برگزار شد. با توجه به اینکه جشنواره های بسیار فرهنگی و هنری شرکت کنم اما مردم برخی جشنواره ها را نمی پسندند اما جشنواره میراث فرهنگی با مشارکت قابل قبول مردم برگزار شد.

وی در پایان با ارائه یک پیشنهاد به برگزارکنندگان این رویداد گفت: پیشنهاد من به برگزارکنندگان این رویداد این است که در دوره های بعد، از فعالان و برگزیدگان دوره قبل برای تبادل تجربه و مشارکت حداکثری بهره مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha