برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی، گامی در جهت آشنایی مردم با میراث ارزشمند کشور

یک پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی گفت: اهمیت برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی از این حیث است که مردم از آن چیزی که همیشه در این کشور وجود داشته با حضور باستان شناسان و فعالان این حوزه اطلاع پیدا می‌کنند و با حضور در نشست ها و کارگاه ها و نمایشگاه هایی که برگزار می شود، مردم از پیشینه کشور خود و اجدادشان مطلع می شوند.

محمد رحیم صراف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری میراث آریا درخصوص اهمیت برگزاری دومین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی دوتا حسن دارد؛ نخست آن که به ما نشان می دهد که میراث فرهنگی در کشور شامل چه منابع ارزشمندی می شود و دارایی کشور در این حوزه چیست؟ این منابع، میراث اجداد ما هستند که برای ما باقی مانده اند و به نوعی هویت مردم ایران را نشان می دهد؛ اینکه کی هستیم، کجا بودیم و به کجا رسیدیم. مردم ما، جوانان، زنان و مردان ما در این سرزمین چه کردند. حسن دیگر برگزاری این جشنواره این است که به ما نشان می دهد که ما باید برای حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند تلاش و کوشش کنیم؛ چراکه این میراث شناسنامه ما هستند، در نتیجه بهتر است که این جشنواره ها به قوت خود برگزار شود، مردم مشارکت کنند تا از میراث فرهنگی سرزمین شان مطلع شوند و برای حفاظت از آن تلاش کنند.

وی همچنین اشاره کرد: اهمیت برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی از این حیث است که ما آن منابع ارشمند و میراث فرهنگی که از نسل ها و دوره های قبل باقی مانده است را به مردم نشان می دهیم، آن چیزی که همیشه در این کشور وجود داشته و مردم بسیاری از این گنجینه بی خبر هستند اما در این جشنواره می توانند با حضور باستان شناسان و فعالان این حوزه از این میراث اطلاع پیدا کنند و با حضور در نشست ها و کارگاه ها و نمایشگاه هایی که برگزار می شود، مردم از پیشینه کشور خود و اجدادشان مطلع می شوند.

به گفته صراف، مردم از فعالیت های گذشتگانشان، موفقیت ها و شکست ها آگاه خواهند شد؛ در نتیجه این جریان موجب می شود که مردم هویت خودشان را شناسایی کنند و همه این اتفاقات را مدیون برگزاری چنین جشنواره هایی هستیم.

با اشاره به افزایش و جلب مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی کشور با برگزاری این جشنواره ملی عنوان کرد: خود مردم وقتی در این جشنواره ها شرکت کنند و از میراث و دارایی هایشان مطلع شوند و ارزش واقعی و معنوی و فرهنگی آن را بدانند، به خودی خود به جریان حفاظت و نگه داری از این آثار مشتاق و علاقه مند خواهند شد، فقط کاری که باید انجام بدهیم این است که مردم را با این منابع و گنجینه تاریخی و فرهنگی و هنری آشنا کنیم. این ها وارث اجداد ما هستند، در نتیجه مردم نیز تلاش خواهند کرد در این مسیر پر قوت ادامه بدهند و آغازکننده این جریان باشند.

وی در ادامه با اشاره به مزیت های برگزاری این جشنواره در استان های مختلف کشور گفت: در دوره های قبل جشنواره را در بم برگزار می کردیم اما یادم است که در جلسه ای که در حضور مهندس بهشتی و مهندس طالبیان برگزار شد، پیشنهاد دادم که این جشنواره را متحول کنیم و همیشه این رویداد را در شهر بم برگزار نکنیم و بهتر است که هر دوره در یک استان و شهرستان باشد تا مردم هر شهر یا استان با میراث فرهنگی موجود در آن شهر آشنا شده و از این گنجینه ارزشمند خود مطلع شوند و بتوانند در مسیر حفاظت و نگهداری از این آثار تلاش کنند؛ چراکه اگر صرفا این رویداد در یک شهر یا استان برگزار شود، مردم دیگر استان ها از دارایی های میراث فرهنگی خود مطلع نخواهند بود. با تصویب این تصمیم شاهد خواهیم بود که مردم آن استان به واسطه برگزاری این جشنواره، با آن چه که از میراث فرهنگی کشور در استان خود دارند، آشنا خواهند شد و تلاش خواهند کرد که بتوانند از داشته هایشان به خوبی نگهداری کنند.

صراف همچنین عنوان کرد: همین که ما هرسال بتوانیم در هر استان این جشنواره ملی را برگزار کنیم، مقامات محلی، مردم، دانشجویان و دانش آموزان و ... با جریان میراث فرهنگی در کشور آشنا خواهند شد و از اهمیت این رویداد و حفاظت و مرمت از این گنجینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی مطلع خواهند شد.

وی همچنین درخصوص لزوم توجه و اهمیت رسانه ها برای گسترش جریان میراث فرهنگی در کشور عنوان کرد: رسانه ها نقش مهمی در گسترش، حفظ و نگهداری میراث فرهنگی در کشور دارند و مردم را از آن چه که در این حوزه در کشور اتفاق افتاده و وجود دارد، آگاه کنند تا مردم بتوانند در زمینه حفظ و نگهداری این منابع بکوشند. جریان میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند این کار را بکند؛ بلکه با کمک رسانه ها می توان در گسترش این امر در کشور و حتی در جهان موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha