آشنایی با بش قارداش در برنامه فرهنگ مردم

برنامه فرهنگ مردم از طریق امواج رادیو جمعه ۱۰ آذر، به شهر بجنورد سفر می‌کند تا جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی این شهر را معرفی کند.

به گزارش میراث آریا، زهرا فقیه میرزایی، تهیه کننده برنامه فرهنگ مردم بیان کرد: شهرستان بجنورد در شمال شرقی خراسان شمالی قرار دارد و از لحاظ نژادی، قومی و قبیله‌ای از اقوام فارس،کرمانج، ترک، ترکمن و بلوچ با پراکندگی در سطح شهرستان تشکیل شده است.
او ادامه داد: در این شهر بیش از 75 اثر و ابنیه تاریخی و باستانی از جمله بنای بش قارداش، عمارت مفخم، بنای آیینه خانه مفخم، کوشک باغ علی آباد، تپه سنجر و... وجود دارد.
میرزایی تصریح کرد: گردشگاه بش قارداش از جاهای دیدنی بجنورد است. براساس نظر محققان فرم معماری این ساختمان در هیچ یک از آثار معماری ایران مشاهده نشده و صرفا به دست هنرمندان بجنوردی ساخته شده است.
تهیه کننده برنامه فرهنگ مردم افزود: بش قارداش جزو مناطق نمونه گردشگری و مجموعه ای تاریخی- تفریحی  است که آب چشمه آن از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق کشور به شمار می‌رود.
این اثر در ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تهیه کننده فرهنگ مردم از دیگر  بخش های برنامه به نقش و جایگاه کارترانه‌ها در زندگی مردم‌ به ویژه کارترانه‌های زنان پنبه‌چین، زنان تاله‌کوب و لوبیاچین اشاره کرد و گفت : همچنین در برنامه جمعه دهم آذر از نقش و کارکرد چیستان‌ها در «فرهنگ مردم» خواهیم گفت.
فرهنگ مردم به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدابرداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha