استارتاپ های گردشگری

توریسم در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان است. بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله ایران، آثاری طبیعی، تاریخی و تفریحی برای بازدید دارند. آن‌ها با تجاری سازی خدمات، مردم کشور خودشان و کشورهای خارجی را به سمت جاذبه‌های گردشگری جذب می‌کنند و از این طریق، درآمد به دست می‌آورند.

مریم تاجداری، کارشناس ارشد بازاریابی و گردشگری استان اصفهان نوشت: استارتاپ چیست(A new business)؟ استارتاپ یا کسب و کارجدید و نوپا، ایده‌ای تازه است که اولین مراحل تجاری‌سازی و کارآفرینی را طی می‌کند و برای تبدیل شدن به یک کسب و کار بزرگ برنامه دارد. بعضی از استارتاپ‌ها هم ایده‌ها و خدمات موجود را به شیوه‌ای مدرن و خلاقانه ارائه می‌دهند تا جایی در دنیای تجارت برای بیابند

ویژگی های استارتاپ ها:

 معمولاً حول محور تکنولوژی شکل گرفته‌اند و دیگر این‌که پتانسیل رشد بالایی دارند.

یک استارتاپ ریشه در نوآوری دارد و با هدف رفع کاستی های محصولات موجود یا ایجاد انواع جدیدی از کالاها و خدمات فعالیت می کند. بنابراین همه‌ی کارآفرینان باید این جنبه‌ را به‌طور جدی درنظر بگیرند.

با توجه به توسعه‌ی روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباط در صنعت گردشگری و لزوم ساماندهی فعالیت‌های این بخش به‌ویژه در حوزه‌ی کسب‌وکارهای گردشگری در فضای مجازی، استارتآپ خدمات گردشگری باید در بخش گردشگری ارزش آفرین و حول محور تکنولوژی به شکل مبتکرانه و خلاقانه با شیوه‌های نوین ایجاد شده باشند.. این دسته از کسب و کارهای نوپا، خدمات مربوط به گردشگری را به مسافران ارائه می‌دهند؛ از سرویس‌های اقامتی گرفته تا حمل و نقل، رستوران و خدمات تفریحی

استارتاپ به یک ایده جدید یا وجه تمایز با نمونه‌های مشابه نیاز دارد و باید همیشه به‌روز و خلاق باقی بماند.

یک استارتاپ از الگوهای تکراری موجود، برای پیشبرد اهداف استفاده نمی کند، بلکه از یک قالب کاملا جدید و خلاقانه برای ارائه خدمات و تولید محصول استفاده می کند.

یک استارتاپ گردشگری به طور ویژه به ارائه خدمات در صنعت سفر و گردشگری، از اقامت و پرواز گرفته تا تورهای گردشگری و رستوران و دیگر بخش های این صنعت، می پردازد.هدف از ارائه این گونه خدمات، تسهیل شرایط سفر برای مسافرانی است که با اهداف گوناگونی اعم از تفریح و تجارت به مقاصد مختلف سفر می کنند.

اهمیت استارتآپ های گردشگری

چنین فرآیندی این امکان را فراهم می‌کند که در یک بازار بسیار گسترده‌تر به مشتریان بیشتری دست یابند.

اهمیت کسب و کار نوپا آنجا آشکارتر می‌شود که شرکت‌ها می‌توانند از این نوع کسب و کار برای کاهش برخی هزینه‌های تجاری خود استفاده کنند. در واقع تولید و ارائه کالاها و خدمات با استفاده از کسب و کار آنلاین گردشگری بسیار آسان‌تر است وفرصت‌های بسیاری را برای همه مقاصد گردشگری و تامین‌کنندگان بزرگ و کوچک و بهبود و بازسازی آن‌ها به روش‌های جدید و مقرون‌به‌صرفه‌تر فراهم می‌کند.

مزایای استارتآپ های گردشگری

صرفه‌جویی بیشتر

با داشتن کسب و کار آنلاین انجام کارها سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر است. کسب و کار آنلاین گردشگری می‌تواند در زمان، بودجه و استخدام نیروی انسانی صرفه‌جویی کنند. علاوه بر آن، آنلاین بودن کسب و کار فرآیندها را برای مشتریان ساده‌تر می‌کند.

به‌روزرسانی‌های آنی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت های  استارتآپ های گردشگری، سرعت واقعی انتقال اطلاعات است. زندگی پرشتاب امروز، اغلب نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع و آنی دارد. کسب و کار آنلاین بر ارتباطات الکترونیکی متکی است که امکان تصمیم‌گیری به‌موقع و تبادل سریع اطلاعات را فراهم می‌کند

دفتر کار مجازی

این روزها دفتر کار، دیگر تنها فضایی فیزیکی متعلق به ادارات و شرکت‌ها نیست و شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان به‌صورت مجازی و دورکار فعالیت می‌کنند. در این دنیای پرسرعت که نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع دارد، کسب و کار آنلاین این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا از فناوری‌هایی مانند ایمیل و اینترنت برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر و از سیستم‌های ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات، استفاده کنند

ایجاد راه‌های بیشتر برای کسب درآمد

استارتآپ های گردشگری راه‌های مختلفی را برای کسب درآمد افراد فراهم می‌کند. این روزها، بسیاری از افراد از طریق اینترنت امرار معاش می‌کنند.

دسترسی و آزادی بیشتر

امروزه استارتآپ های گردشگری یا همان کسب و کارهای آنلاین سریع‌ترین و ارزان‌ترین شکل سرمایه‌گذاری است

معایب کسب و کار آنلاین گردشگری

همه وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین به داشتن ویژگی‌های مثبت معروف نیستند. یکی از بزرگ‌ترین شکایات مردم این است که در برخورد با یک کسب و کار آنلاین، احساس امنیت کم‌تری می‌کنند؛ چراکه نمی‌دانند چه کسی طرف معامله آن‌ها است. همچنین نگرانی‌های امنیتی سایبری بسیاری وجود دارد که می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات حساس افراد یا شرکت‌ها توسط هکرها شود. از دیگر معایب استارتآپ ها

نگرانی‌های امنیتی و نقض حریم خصوصی

بزرگ‌ترین نقطه ضعف کسب و کار آنلاین مسائل امنیتی است.

غیرقابل دسترس برای همه

دسترسی به اینترنت، سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه‌ها، خدمات اینترنت پهن باند و حتی تلفن‌های هوشمند ممکن است برای برخی از افراد گران باشد. همین امر سبب می‌شود که آن‌ها نتوانند از مزایای کسب و کار آنلاین استفاده کنند.

کسب و کار آنلاین گردشگری در ایران

امروزه در صنعت گردشگری ایران نیز شاهد رشد استارت آپ های گردشگری هستیم. در سال‌های گذشته افزایش استفـاده از اینترنت و فضای آنلاین توسط کسب و کارهای گردشگری ایرانی، سبب ایجاد رقابت میان آن‌ها شده است و بدون شک شرکت‌هایی که سریع‌تر از این روند استفاده می‌کنند، از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار خواهند شد.

در ایران بسیاری از کسب و کارهای گردشگری از شیوه‌های جدید تجارت و بازاریابی که الهام‌گرفته از پیشرفت سریع تکنولوژی است، استفاده می‌کنند.استارتاپ‌های موفقی در حوزه گردشگری راه‌اندازی شده‌اند، اما آثار تاریخی و طبیعی ایران آنقدر غنی است که کسب و کارهای موجود، هنوز نتوانسته‌اند آنطور که باید، صنعت توریسم ایران را رونق بدهند

در حال حاضر در راستای حمایت از کسب و کارهای گردشگری در فضای  مجازی واتخاذ تدابیر مناسب با هدف ساماندهی و نظارت بر فعالیت استارتآپ های گردشگری و شرکت های گردشگری خلاق در فضای مجازی و تسهیل فعالیت بخش خصوصی با موضوعات گردشگری شیوه نامه ساماندهی کسب و کارهای گردشگری فضای مجازی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ گردیده است که براساس این شیوه نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند متقاضی اخذ گواهینامه حرفه ای و تخصصی فعالیت کسب و کارگردشگری درفضای مجازی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha