پایان مرمت امامزاده نوح نوبران ساوه مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه از اتمام عملیات مرمت اضطراری امام‌زاده نوح شهرستان نوبران ساوه خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، رضا ایاز امروز، یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: عملیات پاک سازی، تمیزکاری بدنه آجری، بند کشی دیواره‌ها و اندود گچی با اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال به اتمام رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه اضافه کرد: ساختمان بقعه متعلّق به دوره صفویّه و شامل یک بنای آجری مدور است که روی آن گنبد مخروطی ۱۲ ترک دوپوش قرار دارد و با آمودی از کاشی لعابدار فیروزه‌ای و در ساقه آن نقش چهار علی به چشم می‌‏خورد. زیر گنبد با گچ، طرح‏های گل و بوته نقش بسته و طاق‌نماهای کم عمق گچی تعبیه شده است. دور تا دور ازاره با کاشی سبز رنگ پوشش داده و کف بقعه نیز سنگ مرمر و دور صندوق، ضریح آلومینیومی نصب شده است. این بقعه یک بار در سال ۱۲۷۰ هـ.ق و چندین بار در دوره معاصر مرمّت شده و کاشی گنبد نیز تعویض، و ساقه آن نیز با آهن استحکام بخشی شده است.

ایاز گفت: بنابه متن منبت کاری شده روی صندوق بقعه و نظر اهالی این امامزاده به امام‌کاظم(علیه السلام) منتسب است که امامزاده نوح نوه امام موسی‌کاظم(علیه السلام) است. نسب شناسان در تحقیقات خویش اینگونه می نویسند: امامزاده نوح(علیه السلام) فرزند امامزاده حسین(علیه السلام) بوده و نسب شریف او با ده واسطه به امام سجاد(علیه السلام) منتهی می‌شود. ظاهرا او به خواهش اهالی ساوه به این منطقه مهاجرت، و در ثلث آخر قرن پنجم هجری رحلت شده است.

بقعه امامزاده نوح بن موسی جعفر مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402091200612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha