ثبت‌جهانی ۳ عنصر ناملموس در یونسکو وظیفه ما را در پژوهش و معرفی عناصر فرهنگی به جهانیان سنگین‌تر می‌کند/ سرزمین ما سرشار از مفاهیم بنیادین گرانبهایی‌ است که جهان به آن افتخار می‌کند 

چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور گفت: ثبت جهانی سه عنصر ناملموس افطار، هنر تذهیب و جشن سده در یونسکو حکایت از سرمایه و ثروت فرهنگی انباشته‌ای دارد که قبل از هر چیز وظیفه ما را در امر پژوهش و شناخت و معرفی آنها به جهانیان سنگین‌تر می‌کند.

سید مهدی مجابی، چهره ماندگار میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با میراث‌آریا با اشاره به ثبت سه عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران شامل افطاری و سنت های اجتماعی- فرهنگی وابسته به آن، هنر تذهیب و جشن سده، در فهرست آثار جهانی، گفت: خبر کوتاه ولی بغایت الهام‌بخش است. ثبت‌جهانی این سه مفهوم نشانه آن است که فرهنگ سرزمین ما سرشار از مفاهیم بنیادین گرانبهائی‌ست که جهان به داشتن این ارزش‌های مفهومی نیاز دارد و به آن افتخار می‌کند.

او با بیان اینکه ثبت سه اثر ناملموس همچنین حکایت از سرمایه و ثروت فرهنگی انباشته‌ای دارد که قبل از هر چیز وظیفه ما را در امر پژوهش و شناخت و معرفی آنها به جهانیان سنگین تر می‌کند، افزود: میراث ناملموس علاوه بر اینکه حامل مفاهیم و ارزش‌های اساسی در عرصه‌های مختلف است، محتوای کلان میراث ملموس سرزمین ما را نیز تشکیل می‌دهد و از آن حمایت می‌کند، بگونه‌ای که تنها در این زمینه است که ما قادر به شناخت کامل آثار خود خواهیم بود.

به گزارش میراث‌آریا، با ثبت این سه عنصر جدید در هجدهمین اجلاس کمیته بین‌الدولی میراث‌ناملموس یونسکو، تعداد عناصر ناملموس ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو از ۲۱ عنصر به ۲۴ عنصر رسید و رتبه ایران نیز از ششم به پنجم دنیا در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس جهان ارتقا یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091600873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha