دانش ناکافی حرکت قطار صادرات صنایع‌دستی را کند کرده است/ چگونه پیمان‌سپاری ارزی بزرگترین مانع صادرات شد؟

معاون صنایع‌دستی کشور صادرات صنایع دستی را همچون لوکوموتیو دانست و گفت: پیمان‌سپاری ارزی بزرگترین مانع صادرات بود که اکنون آن را برداشته‌اند ولی به دلیل نبود دانش کافی در حوزه صادرات موفق نیستیم.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مریم جلالی پنجشنبه ۱۶ آذرماه در جلسه شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی استان کرمان به نبود تصویری شفاف از صنایع‌دستی در محور توسعه اشاره کرد و افزود: در گذشته به صنایع‌دستی به عنوان یک کالای تزیینی نگاه می‌شد و در حال حاضر به امر موزه‌ای تبدیل شده است.

معاون صنایع‌دستی کشور اظهار کرد: محصولات صنایع‌دستی باید دارای کیفیت و استانداردهای لازم و بسته‌بندی آنها چشم نواز باشد.

او فقدان ادبیات گفت‌وگو را یکی از مهمترین مشکلات حوزه صنایع‌دستی دانست و عنوان کرد: دانش بنیان‌تر از گلیم شیریکی‌ پیچ وجود ندارد زیرا این محصول نشان‌دهنده هوش و استعداد گذشتگان است.

جلالی مشتری، بازاریابی و تولید را از دیگر نیازهای زنجیره تکمیل صنایع‌دستی برشمرد و اظهار کرد: صنایع‌دستی یک امر زیستی است.

او با بیان این مطلب که منافع فردی و بخشی در حوزه صنایع‌دستی هرگز در خدمت منافع ملی نبوده است تاکید کرد: منافع بخشی باید در خدمت منافع ملی باشد.

معاون صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: متاسفانه زنجیره ارزش صنایع‌دستی در هیچ کدام از استان‌ها کامل نیست.

جلالی با اشاره به اینکه در حال تدوین سند توسعه صنایع‌دستی هستیم، بیان کرد: در معرفی محصولات صنایع‌دستی ضعیف هستیم.

او با اشاره به اینکه هنرمندان افق دید خود را گسترده کنند گفت: همه شهرهای ملی و جهانی صنایع‌دستی باید با یکدیگر در ارتباط باشند و با چنین شبکه‌ای می‌توانیم در حوزه صنایع‌دستی تحول ایجاد کرد.

جلالی بیان کرد: ما در سازمان توسعه و تجارت غریب هستیم و در حال مذاکره با رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی ایران در کشورها دیگر و رایزن‌های کشورهای دیگر در ایران هستیم.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌ در کشورهای هدف صنایع‌دستی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم مشخص کردن بازارهای هدف و تولید محصولات با سلیقه آن بازارها تاکید کرد و افزود: باید نمایشگاه‌های مختلف در کشورهای هدف برپا کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به محدودیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به اینکه بعضی از محصولات صنایع‌دستی استان کرمان شهره جهانی دارد بنابراین باید وزارت میراث‌فرهنگی توجه ویژه‌ای به استان کرمان داشته باشد و تسهیلات تبصره ۱۸ و بلاعوض برای رونق صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان اختصاص دهد.

او با تاکید بر انجام کارهای عملیاتی برای رونق اقتصادی صنایع‌دستی اظهارکرد: از بستر فضای مجازی برای معرفی محصولات و ظرفیت‌های گردشگری باید استفاده کنیم.

پورابراهیمی با بیان این مطلب که اگر بازار فروش تحریک شود زنجیره تولید تکمیل می‌شود تصریح کرد: در حوزه صادرات اگر بتوانید برنامه مشخصی را ارائه دهید ما نیز حمایت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه ظرفیت‌های صادراتی صنایع‌دستی را احصا کنید، عنوان کرد: تامین منابع مالی، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و صادرات از جمله مشکلات حوزه صنایع‌دستی کرمان است.

او تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین در مدیران سطح استان در راستای تسهیل امر تولید و صادرات صنایع‌دستی پشتیبانی لازم را می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091600879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha