در هجدهمین جلسه کمیته بین‌الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، ۵۵ مورد جدید به ثبت رسید

شمار آثار ثبت شده توسط کمیته بین‌الدولی حفاظت از میراث ناملموس در هجدهمین جلسه از ۷۰۰ مورد عبور کرد.

به‌گزارش میراث آریا، به نقل از سایت رسمی یونسکو، بیستمین سالگرد کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس نیز در نشست کمیته تجلیل شد. این کنوانسیون اکنون توسط ۱۸۱ کشور عضو تصویب شده است و این فهرست اکنون شامل بیش از ۷۰۰ سنت و شیوه فرهنگی (میراث ناملموس) است.

هجدهمین جلسه بین‌الدولی کمیته به ریاست بوتسوانا از ۵ تا ۸ دسامبر برگزار شد. پس از بحث و گفتگو، ۲۴ عضو ایالتی کمیته تصمیم گرفتند ۵۵ میراث ناملموس جدید را ثبت کنند:

۶ مورد در فهرست میراث ناملموس حفاظت فوری ثبت شد.

۴۵ مورد در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت شد.

۴ مورد در ثبت اقدامات حفاظتی خوب ثبت شد.

با احتساب این موارد جدید، ۷۳۰ شیوه فرهنگی که در ۱۴۵ کشور پراکنده شده‌اند، اکنون میراث زنده یونسکو را تشکیل می‌دهند.

کمیته همچنین دو کمک مالی بین‌المللی اعطا کرد: یکی به زیمبابوه به مبلغ ۳۲۱ هزار دلار و دیگری به پاراگوئه به مبلغ ۷۴ هزار دلار. از زمان ایجاد این کنوانسیون، یونسکو بیش از ۱۴۰ پروژه حفاظتی را در بیش از ۷۰ کشور، به مبلغ بیش از ۱۲ میلیون دلار آمریکا تامین مالی کرده است.

در مورد بیش از نیمی از اقدامات ثبت شده در سال جاری، فنون و دانش از نسلی به نسل دیگر در خانواده منتقل شده است. این ویژگی یادآور این است که میراث فرهنگی ناملموس، همانطور که توسط یونسکو دفاع و ترویج می‌شود، میراث زنده‌ای است که از طریق انتقال بین افراد - اغلب اعضای خانواده - حفظ می‌شود.

نقش کلیدی زنان در حفظ و انتقال شیوه‌های فرهنگی و میراث ناملموس در قلب این موارد جدید قرار دارد. آن‌ها نگهبانان واقعی سنت‌ها هستند که اغلب منبع رهایی و توانمندی نیز هستند.

برای اولین بار از سال ۲۰۰۸، کمیته امسال رکورد ۱۰ میراث ناملموس را از کشورهای جنوب صحرای آفریقا ثبت کرد. واضح است که همه مناطق جهان اکنون این کنوانسیون را پذیرفته‌اند و پویایی و ظرفیت مشابهی را برای ثبت رویه‌های خود نشان می‌دهند.

کمیته از ۱۲ کتیبه چندملیتی نیز استقبال کرد، زیرا کنوانسیون همچنین به عنوان یک کاتالیزور مهم برای گفتگوی فرهنگی در فراسوی مرزها عمل می‌کند.

در همین نشست هم بود که سه میراث ناملموس از ایران به صورت مشترک با کشورهای دیگر به ثبت رسید. هنر تذهیب، مراسم افطار و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن و جشن سده، سه میراث ناملموس جدیدی هستند که امسال وارد فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو شدند.

جلسه بعدی کمیته در دسامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد و ریاست آن بر عهده پاراگوئه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha