بررسی وضعیت پایگاه‌های میراث‌ملی و جهانی در کردستان/ ظرفیت‌ها به فرصت تبدیل شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: استان کردستان دارای ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری است که باید به فرصتی برای توسعه استان تبدیل شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد روز یکشنبه 19 آذر ماه 1402 در جلسه ظرفیت‌سنجی و جانمایی بازارچه‌های صنایع‌دستی و بررسی وضعیت سرویس‌های بهداشتی در محدوده پایگاه‌های میراث‌ملی و جهانی استان که با حضور پویا طالب‌نیا و محمد امینیان ناظران امور پایگاه‌های کشور، معاونان این اداره‌کل و اعضای کمیته راهبردی پایگاه‌های منظر فرهنگی هورامان، زیویه و کرفتو برگزار شد، اظهار کرد: میراث‌جهانی و ملی کردستان در حوزه‌های تاریخی و گردشگری دارای ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت و توسعه اقتصادی استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان افزود: هورامان به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم ایران و جهان محسوب می‌شود که باید بیش‌ازپیش به‌آن توجه شود.

 او عنوان کرد: تعامل و همکاری این اداره‌کل و مجموعه پایگاه‌های جهانی و ملی در استان با دستگاه‌‎های مربوطه می‌تواند گامی مثبت در راستای حفظ هویت تاریخی و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی منطقه باشد.

 مهرزاد از ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در منظر فرهنگی هورامان خبر داد و یادآور شد: باید طراحی و احیاء بازارچه صنایع‌دستی شهر جهانی هورامان تأمین اعتبار و برای اجرا به این پایگاه ابلاغ شود.

 در این جلسه مواردی از جمله حل کمبود سرویس‌های بهداشتی در کاخ‌موزه و عمارت خسروآباد، بازنگری کمپ گردشگری زیویه،  طراحی سرویس‌های بهداشتی موجود در منتهی‌الیه بازار سنتی شهر هورامان تخت به صورت سرویس هوشمند، بازسازی و احیای ساختمان و سرویس بهداشتی موجود در روستای دمیو برای استفاده گردشگران و مطالعات ایجاد شهرک صنایع‌دستی در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان مورد بررسی قرار گرفت.

پیگیری به‌منظور در اختیار قرار گرفتن ساختمان‌های با کاربری صنایع‌دستی در روستاهای دزلی و پایگلان، تأمین اعتبار برای تکمیل ساختمان آموزش صنایع‌دستی روستای بیساران، مرمت و بازسازی سرویس بهداشتی شیلات و درون بافت تاریخی پالنگان و تأییدیه شورای فنی برای گنبد اجرا شده در عمارت آصف سنندج، از دیگر موارد عنوان شده در این نشست بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha