۲ بنای تاریخی یزد برای مرمت و احیا به سرمایه‌گذار بومی واگذار شد

جلسه تحویل ۲ بنای تاریخی یزد شامل خانه دانشمندی و خانه آقایی‌زاده به شرکت هلدینگ غدیر با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا سه‌شنبه در هتل لاله یزد برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، جلسه تحویل ۲ بنای تاریخی یزد شامل خانه دانشمندی و خانه آقایی‌زاده به شرکت هلدینگ غدیر با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در هتل لاله یزد برگزار شد.
در این جلسه شهاب طلایی، مدیر عامل و سایر مدیران صندوق توسعه و احیا و همچنین دکتر احتشام، مدیر عامل و سایر مدیران هلدینگ غدیر حضور داشتند.
این شرکت سرمایه‌گذار بومی، که سابقه فعالیت در زمینه گردشگری و صنایع دستی دارد، در مزایده‌های اخیر صندوق، با طی تشریفات قانونی، در مزایده شرکت و برنده شده است.

خانه آقایی‌زاده

این بنای خشتی به صورت مجموعه‌ای شامل اندرونی و بیرونی در دوره قاجار احداث شده است که از طریق هشتی ورودی این فضاها به یکدیگر متصل شده‌اند.
در ضلع جنوبی بخش اندرونی بادگیر چهار طرفه دو طبقه‌ای قراردارد. این فضا شامل دو طبقه زیرزمین است که با یکدیگر در ارتباط هستند. در ضلع جنوبی بخش اندرونی بادگیر چهار طرفه دوطبقه ای قرار دارد. این فضا شامل دوطبقه زیر زمین و همکف است که زیرزمین به واسطه گودال باغچه به طبقه همکف ارتباط پیدا می کند.
شاه نشین در ضلع شمالی واقع شده که شامل اتاق  پنج دری با تزیینات زیبا است. در ضلع  شرقی فضاهای خدماتی همچون مطبخ خانه قرار دارد.
خانه دانشمندی
این خانه قاجاری در پشت میدان امیرچخماق به صورت مجموعه های از چند ساختمان که دارای فضاهای اندرونی و بیرونی، احداث شده است که فضاهای مختلف آن با راهروها به هم متصل شده است.
بخش اندرونی به صورت دوطبقه ساخته شده است که اتاق های پنج دری و سه دری را در بر می‌گیرد و دارای حیاط مرکزی و گودال باغچه است. همچنین هرکدام از بخشهای اندرونی و بیرونی دارای بادگیر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha