احیای خانه‌ دانشمندی و آقایی‌زاده یزد با جذب اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی

مدیر شرکت سرمایه‌گذار ۲ بنای تاریخی یزد گفت: با تحویل بناها، مرمت و احیای خانه‌های تاریخی دانشمندی و آقایی‌زاده را با اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی آغاز می‌کنیم.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه واحیا، احسان احتشام سرمایه‌گذار ۲ بنای خانه‌های دانشمندی و آقایی‌زاده یزد، گفت: این شرکت در حوزه‌های مختلفی اعم از عمرانی، صنعت و معدن، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری فعالیت می‌کند و به دنبال توسعه حضور خود در احیای بناهای تاریخی است.

او ادامه داد: گروه عمرانی شرکت هلدینگ غدیر، فعالیت‌هایی از قبیل مرمت، ساخت‌وساز، انبوه‌سازی، تفکیک و راه‌سازی را بر عهده دارد، این شرکت همچنین در حوزه صنعت و معدن نیز فعال است. در مجموعه هلدینگ غدیر، یک گروه تخصصی نیز وجود دارد که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند.

احتشام خاطر نشان کرد: هدف ما از مرمت ۲ خانه بسیار زیبای دانشمندی و آقایی‌زاده، اجرای عملیات مرمتی مناسبی است که لایق شهر زیبا و جهانی یزد باشد تا بتوانیم این شهر را به خوبی به مردم دنیا معرفی کنیم و در همین راستا قرار است پس از اتمام مرمت این ۲ بنا، بهره‌برداری آن را با گروه گردشگری هلدینگ خود ادامه می‌دهیم.

این سرمایه گذار اضافه کرد: فرآیند واگذاری برای مرمت و احیای این دو خانه تاریخی، از ۲ ماه قبل آغاز شده بود و ضمانت‌نامه‌های لازم نیز به وزارت میراث فرهنگی و صندوق تحویل داده شده است و در پانزدهم آذرماه سال جاری نیز این دو بنا از سوی صندوق به ما تحویل داده شد.

او با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری این شرکت در ۲ بنای گفته شده، تصریح کرد: برآورد ما این است که هر یک از این خانه‌ها برای مرمت و احیا، نیازمند حدودا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باشد.

احتشام در انتها تاکید کرد: سعی ما بر این است که ظرف ۲ ماه آینده، مرمت بنا را بر اساس طرح مرمتی اجرا کنیم و در بازه زمانی یک الی یکسال و نیم آینده هر دو بنا را به بهره‌برداری برسانیم تا در اختیار مردم و گردشگران قرار گیرد.

خانه دانشمندی

خانه دانشمندی در مرکز کوی قصاب‌ها در شهر یزد قرار دارد و فاصله آن تا عناصر شاخص محله‌ای مانند مساجد و مدرسه و آب انبار بسیار کم است. در نزدیکی این بنا اماکنی مانند مسجد امیر چخماق، مسجد قائمیه، مسجد خواجه خضر، حمام نظرکرده، آب‌انبار شش بادگیری، بازارچه خواجه خضر و همچنین حسینیه و مدرسه قرار دارد.

خانه آقایی‌زاده

این بنا یکی از خانه‌های تاریخی شهر یزد است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این خانه که در خیابان گل‌سرخ یزد قرار دارد، با شماره ۱۳۱۰۲ در سال ۱۳۸۴ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha