اتمام بازارچه صنایع‌دستی آق‌قلای گلستان پس از ۷ سال

دولت سیزدهم با شناسایی دغدغه اصلی فعالان صنایع‌دستی گلستان در حوزه فروش تولیدات، با تخصیص اعتبارات ویژه، به اتمام رساندن بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی شمال کشور در آق‌قلا که از هفت سال گذشته آغاز شده بود را اولویت قرار داد و اکنون در آستانه دومین سفر رئیس‌جمهوری به این استان آماده بهره‌برداری است.

استان گلستان به دلیل تنوع جغرافیایی و قدمت تاریخی دارای توانمندی‌های گردشگری متعددی مانند برج‌های تاریخی، مدارس قدیمی، امامزاده‌ها، مقبره مشاهیر، تپه‌های باستانی، غارها، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، پارک‌های طبیعی و ملی، دهکده‌های ییلاقی، تالاب‌های بین‌المللی، خلیج، آبشارها و چشمه‌ها و گل‌افشان‌ها است.

هم‌چنین وجود آیین‌ها و مراسم گوناگون، آداب و فرهنگ قومیت‌های ساکن در استان، صنایع‌دستی و سوغات محلی از دیگر زمینه‌های جذب مسافران و گردشگران در این استان است.

باوجود این توانایی‌ها، سال‌هاست که اهالی گلستان با داشتن مواهب یادشده نتوانستند به جایگاه مناسبی در حوزه برخورداری از خدمات و رفاه دست یابند و یکی از بخش‌هایی که در گلستان می‌تواند زمینه‌ساز تحول و رونق اقتصادی شود، مقوله صنایع‌دستی است.

محصولات صنایع‌دستی استان گلستان برگرفته از طبیعت منطقه و بر اساس نیاز و وجود جغرافیای طبیعی و انسانی در ذهن هنرمندان شکل گرفته است. به سبب وجود اقوام مختلفی مانند فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌، بلوچ و قزاق، صنایع‌دستی این خطه نسبت به سایر مناطق کشور دارای تنوع و بازار بیشتری است.

صنایع‌دستی اقوام مختلف گلستان نظیر جاجیم، ابریشم‌بافی، زیورآلات سنتی و ده‌ها هنر دیگر می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصاد خانوارها و درنتیجه شکوفایی اقتصاد استان شود.

در این راستا، دولت سیزدهم تکمیل بازارچه صنایع‌دستی آق‌قلا را موردتوجه جدی قرار داد تا جای ثابتی برای عرضه آثار هنرمندان این استان ایجادشده و دغدغه عرضه این تولیدات تا حد زیادی برطرف شود.

عملیات ساخت پروژه بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا از سال ۱۳۹۶ آغاز شد اما تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم و در طول چهار سال، مجموع اعتبار تخصیص‌یافته به این پروژه ۳۹ میلیارد ریال بود که موجب شد عملیات اجرایی این پروژه به‌کندی پیش رود.

اتمام بازارچه صنایع‌دستی آق‌قلای گلستان پس از ۷ سال


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این خصوص گفت: از سال ۱۳۹۶ پروژه بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا در شهرستان آق‌قلا کلنگ‌زنی شد اما تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم و در طول چهار سال مجموع اعتبار تخصیص‌یافته به این پروژه ۳۹ میلیارد و ۷۲۷ میلیون ریال بود که موجب شد تا عملیات اجرایی این پروژه به‌کندی پیش رود.

محمدجواد ساوری افزود: اما در دو سال اخیر با تأکید دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با اولویت ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و با حمایت‌های استاندار گلستان اعتبارات تخصیصی به پروژه بازارچه صنایع‌دستی آق‌قلا بیش از پنج برابر چهار سال پیش از آن، افزایش یافت و اکنون آماده بهره‌برداری است.

او خاطرنشان کرد: در سال مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ‌بر ۲۰۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به این پروژه که به‌عنوان بزرگ‌ترین بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در شمال کشور محسوب می‌شود، تخصیص یافت، با تزریق این اعتبار این پروژه زیرساختی در حوزه صنایع‌دستی استان گلستان در سفر دوم رئیس جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار شهرستان آق‌قلا در شمال استان گلستان نیز گفت: در این شهرستان حدود ۲ هزار هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فعالیت می‌کنند که یکی از آثار منحصربه‌فرد شهرستان در حوزه صنایع‌دستی، زیورآلات سنتی ترکمن است.

سلیمان هاشمی بیان کرد: آق‌قلا به دلیل سکونت قوم ترکمن، دارای، هم‌جواری با منطقه آزاد اینچه‌برون دارای ظرفیت فراوانی برای رونق اقتصادی است که راه‌اندازی این بازارچه می‌تواند به سرعت گرفتن توسعه آن کمک کند.

او خاطرنشان کرد: در جریان سفر هیئت دولت به گلستان، بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی شمال شرق کشور در آق‌قلا به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

بازارچه دائمی صنایع‌دستی آق‌قلا در عرصه‌ای به مساحت سه هزار و ۷۰۰ مترمربع و در زیربنایی حدود هزار و ۹۰۰ مترمربع در ۲ طبقه طراحی‌ شده است.

این پروژه شامل ۵۷ غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی، موزه و بخش اداری است که پس از اجرا و بهره‌برداری زمینه اشتغال ۷۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

آق‌قلا واقع با افزون بر ۱۰۹ هزار نفر جمعیت در شمال استان گلستان واقع است که بیشتر ساکنان این شهرستان را هم‌وطنان ترکمن اهل سنت تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092201225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha