کاشت یک هزار و 500 اصله نهال در معابر جزیره آشوراده در استان گلستان

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان گفت: هم‌زمان با اجرای طرح بهسازی معابر روستای قدیم آشوراده، یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در معابر این روستا کاشته می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، سیدمحمد حسینی با اعلام این خبر گفت: عملیات سنگ‌فرش چهار هزار مترمربع از پیاده‌روهای این روستا با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و با هماهنگی منابع طبیعی در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت، در روزهای آینده هزار و ۵۰۰ اصله نهال در معابر این روستا کاشته می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تاکید کرد: در اجرای طرح بهسازی معابر روستای آشوراده تمامی درخت‌ها و درختچه‌ها حفظ‌شده و مصالح به‌کاررفته در این پروژه مطابق با زیست بوم منطقه است.

او طرح احیای روستای قدیم آشوراده و طرح گردشگری جزیره را اقدامی مهم در راستای توسعه گردشگری گلستان دانست و افزود: اگر طرح گردشگری روستای آشوراده ۲۰ سال گذشته انجام می‌شد امروز جزیره آشوراده یکی از قطب‌های مهم گردشگری این استان بود.

جزیره آشوراده تنها جزیره قابل سکونت در دریای خزر است و فرآیند طبیعت‌گردی جزیره در محدوده ۲۲ هکتار انجام می‌شود و بر اساس مجوزهای صادرشده، اقامت شبانه نیز در بافت قدیم روستای آشوراده انجام خواهد شد که با صدور حکم قطعی دادگاه، صدور مجوزهای بوم‌گردی نیز با سرعت و سهولت بهتری انجام خواهد شد.

کوچ اجباری ساکنان بومی جزیره آشوراده و واگذاری اراضی این روستا به منابع طبیعی در سال ۱۳۷۱ اجرای طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر را با وقفه ۲۵ساله همراه کرد و جزیره‌ای که می‌توانست رونق گردشگری را برای استان رقم بزند به یک جزیره متروکه تبدیل کرد.

پس از سفر سال ۱۴۰۰ آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به گلستان و حضور او در جزیره آشوراده، گره‌گشایی از حوزه گردشگری این جزیره شتاب گرفت اما هر بار به دلایلی در روند روبه‌پیشرفت آن خلل ایجادشده و یا در برخی موارد متوقف می‌شد که بالاخره طلسم این طرح شکست و باهمت جهادی دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسید.

آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندر ترکمن در غرب استان گلستان قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه به وسیله قایق است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha