تحریم‌ها و توطئه ایران‌هراسی با لغو روادید خنثی می‌شود/ کارت دعوت برای گردشگران ۳۳ کشور جهان/ میهمانی به بلندای تاریخ ایران‌زمین

«تصویب شد»، این کلیدواژه مهمی بود که سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ و در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران آن را بیان کرد.

میراث آریا: همین کلیدواژه دو کلمه‌ای کافی بود تا ذهن خبرنگاران حاضر در حیاط دولت را برای لحظاتی به فکر فرو برد و باعث شود تا هر خبرنگاری در آن لحظه در فکر خود گمانه‌زنی‌هایی درباره موضوعات مختلف داشته باشد. اشتیاق خبرنگاران برای شنیدن جزئیات بیشتر مصوبه مهم جلسه هیات دولت هر لحظه بیشتر می‌شد تا این که ضرغامی بعد از مکث کوتاهی ادامه داد: در جلسه هیات دولت، لغو روادید با ۳۳ کشور تصویب شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعد از اعلام این خبر، توضحیات تکمیلی را درباره این مصوبه دولت به خبرنگاران ارائه داد در ادامه گفت: پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای لغو روادید ۳۳ کشور به تصویب رسید و لغو یک‌طرفه روادید با اولویت‌هایی که ما مشخص کرده بودیم امروز در دولت تصویب شد.

او افزود: دولت تصمیم دارد درهای کشور را به روی دنیا باز کند. زمانی ما فقط شعار می‌دهیم اما زمانی عمل می‌کنیم. این تصمیم بسیار شجاعانه و مدبرانه‌ای بود که دولت گرفت. ما با مردم دنیا کار داریم و این لغو یک‌طرفه روادید در واقع حرف زدن با مردم دنیاست.

مهندس ضرغامی ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داد که آمادگی دارد درها را به روی مردم دنیا باز کند و تسهیلات بیشتری برایشان فراهم کند تا مردم دنیا بتوانند به راحتی به کشور ما بیایند و از مزیت‌های آن استفاده کنند در کنار آن بسیاری از تبلیغات منفی، شایعات و ایران‌هراسی که امروز یکی از ترفندهای نظام استکباری است، خنثی شود.

مهندس ضرغامی در ادامه خاطرنشان کرد: این در مرحله اول است. پیشنهاد ما ۶۰ کشور بود که با همکاری وزارت امور خارجه و اطلاعات و همه دستگاه‌های مسئول در کمیسیون سیاسی امنیتی دولت درباره آن بحث شد. جا دارد از رئیس و اعضای کمیسیون با ملاحظاتی که داشتند تشکر کنم.

لغو روادید با کدام کشورها انجام شده است؟

به دنبال این خبر خوش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی با ارائه توضیحات تکمیلی درباره لغو روادید ایران با ۳۳ کشور گفت: امیدواریم این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد.

او افزود: یکی از سیاست‌های کشورها در نشان دادن عزم جدی برای افزایش تبادلات خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین جذب گردشگران بیش‌تر، اتخاذ سیاست درهای باز از طریق تسهیل روادید برای شهروندان و تجار سایر کشورها است. یکی از شیوه‌های تسهیل روادید، موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب است که می‌تواند به تحقق اهداف مدنظر کمک شایانی داشته باشد.

معاون گردشگری کشور افزود: به پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موضوع لغو روادید یک طرفه با کشورهای منتخب همسایه، حوزه تمدنی، اسلامی و دارای اقتصاد نوظهور در دستور کار دولت قرار گرفت. این اقدام در راستای تکالیف قانونی مشخص شده در سند تحول و انتظار دولت سیزدهم به وزارتخانه متبوع و همچنین در راستای رویکردهای دولت به منظور بهبود تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و سازمان‌های بین‌المللی همچون بریکس و شانگهای انجام شد.

او ادامه داد: فهرست ۶۸ کشور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسات مختلف با دستگاه‌های کلیدی و با ملاحظات آنها مورد بررسی تخصصی قرار گرفت و امروز چهارشنبه ۲۲ آذرماه در جلسه هیات دولت با لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور موافقت شد.

شالبافیان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد. از آن جمله می‌توان به نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دنیا، نمایش قدرت فرهنگی و دیپلماسی فعال ایران برای پذیرش گردشگران مختلف دنیا، نمایش پیشرفت‌ها و واقعیت امروزین ایران و بهبود تصویر ذهنی شهروندان بین‌المللی از ایران، کمک به ارزآوری از طریق افزایش گردشگران ورودی و غیره اشاره داشت.

بنا به گفته معاون گردشگری جزییات لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور به شرح ذیل است:

الف) عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان از کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاومیانه به تعداد ۶ کشور

ب) ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و روسیه(فقط به صورت گروهی) کشورهای همسایه و حوزه تمدنی قفقاز به تعداد ۴ کشور

پ) تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمباوه، موریس، سیشل به عنوان کشورهای آفریقایی و مسلمان به تعداد ۶ کشور

ت) ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی به عنوان کشورهای شرق آسیا به تعداد ۷ کشور

ث) برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا به عنوان کشورهای قاره آمریکا به تعداد ۵ کشور

ج) کرواسی، صربستان، بوسنی و بلاروس به عنوان کشورهای اروپای شرقی به تعداد ۴ کشور

چ) هندوستان به عنوان کشور دارای اشتراکات فرهنگی و عضو سازمان بریکس

تحریم‌ها و توطئه ایران هراسی با لغو روادید خنثی می شود/ کارت دعوت برای گردشگران ۳۳ کشور جهان/ میهمانی به بلندای تاریخ ایران زمین

لغو روادید و توسعه گردشگری

اعلام خبر لغو روادید از سوی ضرغامی، باعث شد تا تعدادی از دولتمردان و نیز نمایندگان مجلس موافقت خود را از این تصمیم دولت اعلام کنند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه دولت درباره لغو روادید با ۳۳ کشور دنیا گفت: لغو روادید اتفاق خوبی است که رونق گردشگری را شتاب می‌دهد.

او گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت، مقرر شد جموری اسلامی ایران با ۳۳ کشور لغو روادید یک طرفه داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: این مصوبه هیات دولت می‌تواند باعث شود تا شتاب و سرعت در رونق گردشگری اتفاق بیفتد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: این ۳۳ کشور در قدم اول لغو روادید شده و در آینده این احتمال وجود دارد که با تعداد دیگری از کشورها نیز لغو روادید داشته باشیم.

او ادامه داد: لغو روادید باعث خواهد شد تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در حوزه گردشگری به کشورهای مختلف دنیا به شکل بهتری معرفی شود و گردشگران کشورهای مختلف با ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری و نیز میراث‌فرهنگی بیش از پیش آشنا شوند.

سخنگوی دولت لغو روادید با ۳۳ کشور را حاصل همکاری دستگاه‌های مختلف در دولت از جمله وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت امور خارجه و ...ذکر کرد و افزود: خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی بین بخش‌های مختلف دولت وجود دارد و شاهد اتفاقات بسیار خوب در این حوزه‌های گوناگون هستیم.

تحریم‌ها و توطئه ایران هراسی با لغو روادید خنثی می شود/ کارت دعوت برای گردشگران ۳۳ کشور جهان/ میهمانی به بلندای تاریخ ایران زمین

افق‌های درخشان در آینده گردشگری ایران

در همین حال محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نیز با اشاره به برنامه موثر وزارت میراث‌فرهنگی در پیگیری لغو روادید با دیگر کشورها، گفت: لغو روادید به معنای تسهیل رفت و آمد گردشگران جهانی به کشور ماست و در صورتی که با جدیت ادامه پیدا کند، افق های درخشانی را شاهد خواهیم بود.

او با اعتقاد بر اینکه یکی از موانع موجود بر سر راه لغو روادید با کشورها ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و زمینی است، اظهار کرد: هرچند تلاش‌هایی انجام شده اما باید برای تقویت بیش از پیش آن باید فکری اندیشیده شود.

دشتی اردکانی با بیان اینکه مجلس و دولت برای رشد و توسعه گردشگری کشور باید دست به دست هم بدهند، گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه مثل ترکیه گوی سبقت را در بحث گردشگری از ما ربوده اند و با توجه با رشد اقتصادی آنها که از طریق گردشگری حاصل شده، متوجه می شویم که خوب سیاست‌گذاری و برنامه ریزی کرده اند. بنابراین ما هم باید گردشگری کشور را به نقطه ای که درخور باشد برسانیم و لغو روادید یکی از همین راه هاست.

لغو روادید، یعنی تهران در انزوای سیاسی نیست

در همین حال حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اقدام دولت ها در راستای لغو یا تسهیل صدور روادید بیانگر روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک است.

او با اشاره به آغاز سفرهای بدون روادید میان ایران و روسیه، گفت: اقدام دولت ها در راستای لغو یا تسهیل صدور روادید بیانگر روابط خوب سیاسی و دیپلماتیک است.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخوداری کشورها از مناسبات خوب سیاسی می تواند سبب تعمیق روابط اقتصادی شود، اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی رفت و آمد شهروندان کشورها تسهیل شود، زمینه توسعه گردشگری، سرمایه گذاری مشترک و غیره افزایش می یابد که این امر به معنای تعمیق روابط تجاری و اقتصادی است.

او ضمن تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی سیاست همسایه محوری و توجه به آسیا را قرار داده است، ادامه داد: بنابراین اکنون بهترین فرصت برای افزایش سطح مناسبات با کشورهای منطقه برای لغو روادید و تسهیل صدور آن محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه امروزه کشورهایی مانند ایران، روسیه و حتی چین در آسیا هستند که تحت تحریم های یکجانبه غرب قرار دارند، افزود: بنابراین اگر این کشورها به سمت لغو روادید حرکت کنند، می توانند آثار تحریم‌ها و محدودیت‌های غرب را خنثی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این میان نباید فراموش کرد که لغو روادید یا تسهیل صدور آن میان کشورها نشان می دهد آن کشور در انزوای سیاسی قرار ندارد لذا اقدامات تهران در این راستا نیز بیانگر همین امر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha