مرمت فاز اول بام بازار تاریخی اراک پایان یافت

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مرمت بام بازار سنتی تاریخی اراک‌ خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت:  این مرمت شامل برچیدن پوشش فرسوده، آواربرداری و پاک سازی و مرمت طاق و لنگه‌کاری آسیب دیده و عایق‌کاری سنتی با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار کرد: لازم است با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی و حفظ سراهای بازار تاریخی اراک، این مجموعه‌های ارزشمند مرمت و بازسازی شوند.

او تصریح کرد: مجموعه‌ بازار اراک نقشه‌ای از پیش طراحی شده دارد و بر خلاف سایر بازارها، مسیر آن آزاد و منحنی نیست، بلکه مسیرها منظم و دارای تقارن هندسی هستند. این بازار دارای دو محور عمود بر هم است که یکی محور شمالی‌جنوبی به طول ۷۲۰ متر و دو ورودی یکی در شمال و یکی در جنوب و دیگری محور شرقی‌غربی به طول ۲۰۰ متر و دارای ۸ گذر و ورودی شرقی‌غربی است. گذرهای فرعی عمود بر دو گذر اصلی ساخته شده‌اند.

محمودی بیان کرد:  با پیش‌بینی احتمال وقوع بارش‌های پاییزی و زمستانی و همچنین لزوم حفظ و نگهداری بازار سرپوشیده اراک، مرمت بام این بنای تاریخی در اولویت کار خود قرار داده است.
بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند. که در دهم آبانماه 1355 با شماره ثبت 1285 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092501333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha