سنت‌های پاک و اجتماعی «شب یلدا» مورد تاکید اسلام است/ آیین «یلدا» متعلق به تمام مردم دنیا است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: انجام صله‌رحم در شب یلدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تکریم و احترام بزرگان فامیل جایگاه ویژه‌ای در این شب دارد و زیبایی چنین ارتباطی در کمتر مراسمی دیده می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا، مراسم شب یلدا با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری مجموعه‌ فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد و موسسه مهرگان فرهنگ و دفتر یونسکو در تهران عصر امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مجموعه سعدآباد برگزار شد.

شبی متعلق به همه مردم دنیا

بنا بر این گزارش،‌ ضرغامی در این مراسم با تشکر از حضور مدعوین و سپاسگزاری از برگزار کنندگان مراسم شب یلدا، در سخنانی گفت: یلدا ثبت جهانی شده و این آیین متعلق به تمام مردم دنیا است. یلدا در آیین ما سابقه‌ای هفت هزار ساله دارد و از سنت‌های پاک و نیک اجتماعی به شمار می‌رود که ادیان الهی به ویژه اسلام بر رسوم آن تاکید دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: انجام صله رحم در شب یلدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تکریم و احترام بزرگان فامیل جایگاه ویژه‌ای در این شب دارد و زیبایی چنین ارتباطی در کمتر مراسمی دیده می‌شود. بنا به گفته امام حسین(ع) هرکس سنت خوبی را میان مردم ترویج دهد در ثواب اتفاقات آن سنت سهیم است و هرکسی که یلدا را گرامی می‌دارد و به نام یلدا جمعی را دور هم سامان می‌دهد در ثواب این عمل حسنه شریک خواهد بود.

او در پایان به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کشته شدن هزاران کودک اشاره کرد و گفت: در چنین شبی برای پیروزی مردم فلسطین دعا و آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنیم.

رزانا جیاناندره سرپرست دفتر یونسکو در تهران، سفرای برزیل، نیکاراگوئه، بولیوی، عربستان، عراق، ونزوئلا، واتیکان، قرقیزستان، بوسنی و هرزگوین، نروژ، کره جنوبی، ارمنستان و نمایندگان کشورهای روسیه، تاجیکستان، مصر، فرانسه، صربستان، ایرلند، موریتانی به همراه تعدادی از هنرمندان و چهره‌های ماندگار از جمله حاضران این مراسم بودند.

عکس یادگاری مدعوین با سفره یلدا و اعلام جمله‌ای با تمرکز بر مفهوم صلح، اجرای موسیقی زنده، تفال حافظ و شاهنامه‌خوانی از جمله برنامه‌های اجرا شده در آیین شب یلدا بود.

در پایان به رسم یادبود هدایایی به سفرا و نمایندگان سفارت کشورهایی که در مراسم شب یلدا حاضر بودند اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha