مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برگزاری مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر خبر داد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سیدسعید صفوی روز ۲۹ آذرماه در مراسم پاسداشت شب یلدا در سالن ۹ دی ابهر با حضور مقامات استانی و محلی گفت: شهرستان ابهر ۸۹ میراث فرهنگی ثبت شده در فهرست ملی کشور را دارند و این افتخار بزرگیست. همچنین ابهری‌ها چندین میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو را در اختیار دارند، از جمله راه آهن سراسری شمال غرب کشور که ۲۰۰ کیلومتر آن در جغرافیای استان زنجان و بخشی شهرستان ابهر قرار دارد و آیین افطاری و هنر زیبای خوشنویسی و تذهیب که ابهری‌ها در این هنر جزو سرآمدان روزگار هستند.

مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: این جشن به مناسبت گرامی‌داشت بلندترین شب سال و با هدف معرفی آیین‌ها، مراسم‌های بومی، صنایع‌دستی، هنرمندان و صنعتگران در شهرستان ابهر است. یلدا فقط یک دقیقه است اما پاسداشت آن در ایران نشان‌دهنده این است که زمان با هم بودن در ایران بسیار ارزشمند است و باید قدر این لحظات ناب را دانست.  

مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد


او گفت: یلدا ریشه در تاریخ و هویت ایران دارد و به عنوان یک میراث‌فرهنگی بسیار با ظرفیت در دنیا مطرح است که ما در شب یلدا با محوریت بزرگ خانواده، دورهمی فرهنگی و هویتی را برگزار می‌کنیم و بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی را در این دورهمی یاد می‌گیریم.  

مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد


صفوی در جمع مردم، مسئولین و صنعتگران افزود: یلدا و چله با محوریت بزرگان پاس داشته می‌شود و بسیار ارزشمند است، پیشینیان برای پاسداشت آن زحمات بسیار زیادی را کشیدند تا سینه به سینه به دست ما برسانند و ما نیز وظیفه داریم این میراث ارزشمند را پاس بداریم، برگزاری چنین مراسماتی می‌تواند زمینه‌ای برای آشنایی نسل امروز با آن سنت‌ها باشد.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به یلدا به عنوان یک آیین جهانی اشاره کرد و گفت: جهانیان این میراث مشترک چندین کشور را حرمت و ارزش قائل هستند و مراسم پاسداشت می‌گیرند.  

مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد


در این مراسم، برنامه‌های مختلفی نظیر اجرای موسیقی پاپ، اجرای موسیقی سنتی آشیقی، قصه‌گویی، اجرای زنده خوشنویسی، اجرای استند آپ کمدی، انجام بازی‌های شاد و مفرح و تکریم از صنعتگران دارنده مهر اصالت و نشان ملی و اهدای لوح تقدیر و هدیه برگزار شد. این مراسم توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابهر و دستگاه‌های اجرایی شهرستان برگزار شد.

مراسم پاسداشت شب یلدا در شهرستان ابهر برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1402093001747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha