اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال/ گره‌گشایی از مشکلات «تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر» به‌نفع مردم

طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به‌عنوان یکی از آرزوهای قدیمی مردم گلستان برای اجرا با موانع زیادی روبه‌رو بود که با اهتمام دولت سیزدهم این مشکلات برطرف شد و طرح گردشگری جزیره آشوراده با دستور رئیسی، در سفر به استان گلستان اجرایی شد.

میراث آریا: همت بلند دولت سیزدهم باعث شد تا امیدها برای احیا جزیره آشوراده و نیز بهره‌مندی ساکنان از مواهب گردشگری افزایش یابد چرا که اجرای این طرح می‌تواند توسعه اقتصادی ساکنان گلستان را با جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی همراه داشته باشد.

اگر چه اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای‌خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده و اجرای آن سال ۹۳ در سفر استانی هیات دولت به تصویب رسید اما گره کور اجرای آن در ۳۰ آذر ۱۴۰۲ و در سفر آیت الله رئیسی به استان گلستان باز شد.

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال/ گره گشایی از مشکلات «تنها جزیره ایرانی دریای خزر» به نفع مردم

تعریف زیرساخت‌های موردنیاز برای حضور گردشگران

به گفته کارشناسان مرتبط در اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، ریز پروژه‌هایی از جمله ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز برای حضور گردشگران در جزیزه تعریف شده است.

جزیره آشوراده در حقیقت نگین توسعه گلستان بوده و این انتظار وجود داشت که تمام دستگاه‌های اجرایی و ملی با دقت و حساسیت ویژه پیگیر اجرا و بهره‌برداری از طرح گردشگری و طبیعیت‌گردی در این منطقه باشند.

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال/ گره گشایی از مشکلات «تنها جزیره ایرانی دریای خزر» به نفع مردم

این انتظار چند روز پیش محقق شد و رئیس جمهوری در سفر خود به استان گلستان که ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این سفر حضور داشت، ضمن بازدید از پروژه‌های توسعه روستایی دولت در استان گلستان، دستور آغاز اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده را صادر کرد.

اجرای این طرح که با موانع و مشکلات متعددی روبه‌رو بود با اهتمام دولت سیزدهم در مسیر اجرا قرار گرفت و رئیس جمهوری چند روز پیش دستور آغاز رسمی عملیات اجرایی آن را صادر کرد.

در اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، ریز پروژه‌هایی از جمله ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز برای حضور گردشگران در جزیره تعریف شده است.

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال/ گره گشایی از مشکلات «تنها جزیره ایرانی دریای خزر» به نفع مردم

احیای آشوراده، نمونه‌ای از کار جهادی و قانون‌گرایی

ایری، نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در گفت‌وگو با میراث‌آریا در باره احیای این جزیره مهم می‌گوید: طرح گردشگری آشوراده با هدف ایجاد اشتغال و محوریت حفظ محیط‌زیست اجرایی شد و این کار نمونه‌ای از کار جهادی و قانون‌گرایی است.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس با تاکید بر اینکه طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در راستای ایجاد اشتغال پایدار با محوریت موضوعات زیست‌محیطی با دستور رئیس‌جمهوری اجرا شد، می‌افزاید: این طرح در دو بخش عملیاتی شد.

او می‌گوید: طرح طبیعت گردی و گردشگری آشوراده در راستای ایجاد اشتغال پایدار با محوریت موضوعات زیست محیطی در حدود ۲۰ سال در دست پیگیری بود که اجرایی شدن این پروژه از مطالبات مردم منطقه بود، چنین پروژه‌هایی می‌تواند در حوزه اشتغال پایدار کمک کننده باشند.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس با تاکید بر اینکه پروژه آشوراده در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته اما به سرانجام مطلوب نرسیده بود و با همت دولت سیزدهم و با کار جهادی بالاخره به سرانجام رسید، یادآور می‌شود: طی سفری که رییس جمهوری در سال اول ریاست جمهوری اش  به استان گلستان داشت مقرر شد هر چه سریعتر این پروژه به مرحله عملیاتی شدن برسد که خوشبختانه در سفر دوم این مهم حاصل شد.

او با بیان اینکه در درون جزیره آشوراده اجزای مختلف فعالیتی دارند، تصریح می‌کند: ساحل جنوبی آشوراده ظرفیت ۲۲ هکتار طبیعت گردی دارد همچنین ۵ هکتار اردوگاه دانش آموزی و ۲۰ هکتار دیگر مختص روستاهای دیدنی است؛ در حال حاضر مردم استان گلستان انتظار دارند در کنار طرح طبیعت گردی این جزیره با تمام ساختارهای ۳ گانه مذکور از آموزش و پرورش گرفته تا بازسازی اردوگاه‌ها، نوسازی روستای آشوراده از سوی بنیاد مسکن،  فضای ارتباطی مردم و احیای شیلات منطقه فراهم شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان می‌کند: طرح طبیعت گردی که تصویب شد و محیط زیست هم پیگیر آن بود در کنار طرح گردشگری روستای آشوراده بوده است؛ برای اجرای طرح گردشگری آشوراده نیازمند همراهی و همکاری محیط زیست و مجموعه محیط زیست‌های استانی و شهرستانی هستیم که این همگونی باید رخ دهد تا پاسخگوی مردم باشیم و مهم نیست این مسئله توسط کدام سازمان و نهادی به سرانجام برسد.

اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده با همت بلند دولت سیزدهم پس از ۲۵ سال/ گره گشایی از مشکلات «تنها جزیره ایرانی دریای خزر» به نفع مردم

رونق گردشگری و حیات تازه اکوسیستم ب اجرای طرح گردشگری آشوراده

سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا نیز در گفت‌وگو با میراث‌آریا در این باره می‌گوید: اجرای «طرح گردشگری جزیره آشوراده» پس از ۲۵ سال قابل قدردانی است. چرا که احیای این جزیره طرحی برای رونق گردشگری و حیات تازه اکوسیستم در منطقه به حساب می‌آید.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اضافه می‌کند: مشکل گردشگری خلیج گرگان و آشوراده بعد از ۲۵ سال با پیگیری‌های دولت سیزدهم و به خصوص وزیر میراث‌فرهنگی حل شد.

رمضانعلی سنگدوینی، با اشاره به مشکلاتی که در رابطه با وضعیت خلیج گرگان وجود دارد، می‌گوید: خلیج گرگان و آشوراده اولین مکانی بودند که رئیس جمهوری در سفر دور اول خود به استان گلستان وارد آنها شد و براساس مصوبه این سفر و پیگیری های مستمر اعضای دولت و به خصوص وزیر میراث فرهنگی مشکل گردشگری در آنها بعد از ۲۵ سال حل شد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: خلیج گرگان در حال خشک شدن بود و ریزگردها به آن وارد شده بودند و برای سایر استان‌های شمالی و استان خراسان شمالی هم احتمال اینکه دچار این مشکل شوند، وجود داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: در نهایت با مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه، خلیج گرگان بازگشایی شد و حدود ۷۰ سانتی متر آب آن بالا آمد اما هنوز این طرح کامل نشده است و حتما باید برای پمپاژ آب آن هم برنامه‌ریزی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس، خاطرنشان می‌کند: تله کابین گرگان نیز با حضور رییس جمهوری افتتاح شد و قطعا نقش موثری در ایجاد اشتغال در این منطقه خواهد داشت.

کارشناسان بر این عقیده هستند که اجرای طرح‌های گردشگری و استفاده از طرفیت‌های بی‌بیدل ایران در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در درآمدازیی، ایجاد اشتغال و برون رفت از مشکلات اقتصادی داشته باشد.

یکی از گره‌های کوره در حوزه گردشگری در استان گلستان، موضوع جزیره آشوراده بود که حالا به لطف خدا و همت دولت سیزدهم این طرح بالاخره بعد از سال به نتیجه رسید.

حالا باید منتظر بود و نتایج خوش اجرای این طرح را دید. طرحی که می‌تواند کام مردم را شیرین کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100300117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha