شهرداران روی المان‌سازی شهری کار کنند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: شهرداران روی المان‌سازی شهری از داشته‌های فرهنگی و عناصر فرهنگی که به ثبت جهانی، ملی یا منطقه‌ای رسیده است، کار کنند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، به مناسبت یک‌سالگی ثبت جهانی ساختن و نواختن عود، همایشی با حضور محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، مهدی حشمتیان معاون اداره کل ثبت و حرایم وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از عودسازان و عودپژوهان استان روز یکشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در بندرعباس برگزار شد.

محمد محسنی در این همایش با اشاره به اینکه هنر ساختن و نواختن عود به‌واسطه قدمتی که در پهنه گیتی داشته، اظهار کرد: این هنر سال گذشته به نام ایران و کشور سوریه به ثبت جهانی رسیده که سازمان‌های متولی و مرجع ازجمله میراث‌فرهنگی و سازمان‌های همکار و صاحب نقش باید تمام زمینه، شرایط و فضای مناسب برای افزایش و انتقال این هنر و فرهنگ را به جامعه و آیندگان انجام دهند.

او ادامه داد: در همین راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمام ظرفیت خود را به کار خواهد گرفت که این موضوع تحقق پیدا کند.

محسنی بابیان اینکه چرا هنر ساختن و نواختن عود در منطقه خلیج‌فارس به اوج خود رسیده، افزود: چون کسانی که سکونتگاه‌های دریایی و ساحلی را برای زندگی انتخاب کردند، از این ابزار برای برگزاری جشن‌های شادی و ماتم، ارتباط با اقوام و ملل و در مبادلات و تبادلات استفاده کردند و به‌صرف یک ابزار موسیقی و نواختن به آن نگاه نکردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ادامه داد: دلیل اینکه تا به امروز این هنر و این اثر و این داشته فرهنگی برای این نسل مانده، تأثیرگذاری بوده که در زندگی و جامعه فرهنگی ایرانی و سایر کشورهای دیگر داشته است.

او بابیان اینکه هم‌اکنون عناصر فرهنگی و هنری به‌عنوان جاذبه جدی در جامعه مطرح است، افزود: شهرداران شهرهای استان روی المان سازی شهری حتماً از داشته‌های فرهنگی و عناصر فرهنگی که به ثبت جهانی، ملی یا منطقه‌ای رسیده کار کنند.

محسنی اظهار کرد: شهرداران و شورای روستاها کمک کنند المان‌هایی که در محدوده شهری و روستایی تهیه می‌شود از المان‌های حوزه ثبت باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: طیف‌های مختلف مردم که هرمزگان و سایر نقاط کشور را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند تمایل دارند موسیقی محلی و منطقه‌ای را گوش دهند و این یک جاذبه گردشگری است.

در ادامه مراسم محمد رفیع اشعری، حجت حاجی‌زاده و حمید عباس زاده به بیان انتقال تجربیات خود در حوزه عود سازی، عود پژوهی و عود نوازی پرداختند.

همچنین در این مراسم از یک‌عمر فعالیت هنری صالح آتون قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100300137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha