آغاز مرمت تکیه شش ناو تفرش مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی از شروع عملیات اساسی و اضطراری مسجد شش ناو تفرش با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی اظهار کرد: عملیات مرمت که شامل سبک‌ سازی بام، مقاوم سازی طاق و دیوار جانبی، پاک سازی دیواره‌ها و عایق‌کاری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: مناره‌ مسجد سه متر قطر و بیست متر ارتفاع دارد که درون آن پلکانی مارپیچ تعبیه شده است. این مناره در شمال غربی مسجد واقع شده و طبق برخی منابع، قدمت آن از قدمت بنای مسجد بیشتر است. این مناره را متعلق به قرن پنجم هجری یعنی اوایل عصر سلجوقی می‌دانند. دیوار آن تماما از آجر ساخته شده و تنها تزئین مناره، کتیبه‌ای آجری بر فراز آن است که به خط کوفی نوشته شده ‌است.

محمودی بیان کرد: کاشیکاری و مقرنس‌کاری‌های سقف و دیواره‌ ایوان مسجد، یکی از شاهکارهای مهم معماری سلجوقی در استان مرکزی است. 

به گفته او مسجد جامع شش ناو در دوره قاجار علاوه بر اینکه محل برگزاری نماز جمعه بوده، یکی از حوزه‌های مهم تدریس علوم دینی نیز به شمار می‌رفته است.

این مسجد به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی تفرش، در ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha