گلیم مشته، محصول اندیشه و هنر دستان زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد

هنر گلیم مشته تلفیقی از گلیم‌بافی و قالی‌بافی است که مثل بسیاری دیگر از هنرهای عشایر به‌صورت ذهنی بافته می‌شود.

میراث آریا: این دست آفرینه که سال‌های نه‌چندان دور رونق زیادی در بین زنان کهگیلویه و بویراحمدی داشت، اکنون محدود به روستای «درغک» در این استان شده است، اما دوستداران این هنر تلاش می‌کنند آن را دوباره زنده کنند.

گلیم مشته اینک تنها از سوی تعداد انگشت‌شماری از بانوان، یک رو بافته می‌شود و تفاوت آن با گلیم معمولی در همین یک‌رو بودن آن است؛ این دست آفرینه محصول اندیشه و هنر ناب بافنده است و در اوج هارمونی و هماهنگی بافته می‌شود.گلیم مشته ازیک‌طرف بافته می‌شود و نقش آن در روی دیگرش ظاهر می‌شود که فقط همین یک روی آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل پرزهای رهاشده در قسمت زیرین گلیم، این دست بافته نرمی و قطر بیشتری نسبت به گلیم معمولی دارد.نخ‌های تاروپود گلیم مشته را بافندگان این هنر اصیل خود تهیه می‌کنند و با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی رنگ می‌کنند.گلیم، دست بافته‌ای ارزشمند است که در انواع مختلف از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد بافته می‌شود.

«آمنه برماس» تنهای بانوی گلیم مشته استان کهگیلویه و بویراحمد

«آمنه برماس» افزود: گلیم در ابعاد و اندازه‌های مختلف بافته می‌شود و یک گلیم با ابعاد دو در چهار متر نیاز به 20 تا 30 روز وقت برای بافت دارد.

این بانوی فعال در زمینه بافت گلیم مشته بیان کرد: ناتوانی در تولید از مشکلاتی به شمار می‌رود که باعث کم‌فروغ بودن رشته گلیم‌بافی کهگیلویه و بویراحمد شده است.
«آمنه برماس» اظهار کرد: این دست بافته در صورت حمایت می‌تواند باعث افزایش درآمد روستاییان شود.

این هنرمند صنایع‌دستی بیان کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی برای عرضه دائمی آن با توجه به گردشگر پذیر بودن کهگیلویه و بویراحمد مهم‌ترین راهکار برای رونق صنایع‌دستی، اصیل و ویژه این استان ازجمله گلیم مشته است.

پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت برای احیای هنرهای منسوخ‌شده صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: باهدف احیاء رشته‌های منسوخ‌شده صنایع‌دستی دولت تسهیلات ارزان‌قیمت به هنرجویان این رشته‌ها پرداخت می‌کند.

سعید طالبی پور اظهار کرد: برپایی آموزش‌های به بافی برای افزایش کیفیت محصولات صنایع‌دستی بخصوص هنر مشته بافی از برنامه‌های مهم این اداره‌کل است.

او بیان کرد: عرضه محصولات گلیم مشته در نمایشگاه‌های ملی و استانی را از دیگر راهکارهای احیای آن است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: چهار رشته منسوخ‌شده صنایع‌دستی ازجمله نی چیت بافی، جاجیم‌بافی، نمدمالی و سیاه‌چادر بافی در دولت سیزدهم احیاء شده است.

 طالبی پور ادامه داد: این رشته‌های منسوخ با استفاده از آموزش، پرداخت تسهیلات و حضور در نمایشگاه‌های استانی و ملی احیاشده است.

اولویت میراث‌فرهنگی شهرستان کهگیلویه در دیشموک احیای هنر گلیم مشته است

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه در این رابطه اظهار کرد: طی این سالها حمایت‌های خوبی از صنایع‌دستی بخش دیشموک بخصوص هنر منسوخ‌شده گلیم مشته انجام‌شده است.

حشمت‌الله باقری  با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای متقاضیان در این بخش بیان کرد: طی این سالها بیش از یکصد هنرآموز برای احیای گلیم مشته  در رده‌های آموزشی شرکت کردند.

او بیان کرد: گلیم مشته نوعی گلیم یک رو بافت است که تنها در روستای درغک بخش دیشموک بافته می‌شود که می‌تواند در صورت تولید انبوه، سرمایه اقتصادی خوبی برای زنان فراهم کند.


باقری تصریح کرد:  به‌منظور تقدیر از تلاش‌های تنها هنرمند گلیم مشته در بخش دیشموک، با حمایت‌های اداره‌کل و مساعدت وزارتخانه مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به این هنرمند پرداخت‌شده است.

او با اشاره به اینکه گلیم مشته درغک در سال ۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است افزود: زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع برای احداث خانه صنایع‌دستی باهدف تولید گلیم مشته در بخش دیشموک در نظر گرفته‌شده که احداث بشود.

افزایش تعداد کارگاه‌های صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برای جلوگیری از منسوخ شدن صنایع‌دستی تعداد کارگاه‌های کهگیلویه و افزایش‌یافته است.

مهرنوش بهینا زاده تصریح کرد: برای حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان، فعالان و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی این استان آمادگی کامل وجود دارد و این حمایت‌ها شامل صدور مجوز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و پرداخت تسهیلات بانکی موردنیاز به متقاضیان خواهد بود.

او گفت: تاکنون اقدام‌ها و رایزنی‌های لازم برای ساخت و راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرهای مختلف این استان انجام‌شده است.
بهنیا زاده بیان کرد: شهرداری یاسوج تلاش‌هایی درزمینهٔ تأمین زمین موردنیاز برای ساخت و راه‌اندازی این بازارچه انجام داده و در سفر دور دوم هیئت دولت به استان این بازارچ کلنگ زنی شده است.

اوافزود: ساخت و راه‌اندازی این بازارچه کمک مهمی در معرفی و فروش هر چه بیشتر انواع تولیدات صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد می‌کند و دسترسی مردم استان و گردشگران به این محصولات نیز آسان‌تر خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از 700 هزار نفر در جنوب غربی ایران با استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر همسایه است.
جاجیم‌بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی، سبدبافی، رو دوزی‌های سنتی و سیاه‌چادر بافی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی این استان است.

سالانه 218 هزار مترمربع انواع صنایع‌دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

گزارش: علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha