احترام به فرهنگ محلی، شرط احیای پایدار بناهای تاریخی است/ میزبانی از عزاداران کشورهای مختلف در دهه اول محرم

سرمایه‌گذار و بهره‌بردار خانه تاریخی یزدان پناه قم گفت: با توجه به تعداد اندک بناهای تاریخی در قم، گردشگرانی که به خانه یزدان پناه می‌آیند اعم از داخلی و خارجی، از اینکه چنین بنای تاریخی ارزشمندی در این شهر وجود داشته و زنده و سرپاست، دچار تعجب و شگفتی می‌شوند.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، علی ‌عرب گفت: ما در مجموعه خانه تاریخی یزدان‌پناه قم، در برنامه‌ها و مراسم های مذهبی و آیینی اهالی منطقه با آن ها همکاری نزدیکی داریم و در مراسم‌هایی از قبیل مجالس روضه‌خوانی، برگزاری کلاس‌های قرآن، جشن‌ها و مهمانی‌های سنتی، فضای مجموعه را در اختیار آن ها قرار می‌دهیم.

خانه‌ای با ویژگی‌های خاص معماری رایج در قم

سرمایه‌گذار خانه تاریخی یزدان پناه درباره قدمت خانه یزدان پناه تصریح کرد: خانه یزدان پناه که یک خانه اربابی به حساب می‌آمد، حدود ۱۳۰ سال قدمت داشته و احداث آن به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد.

او اضافه کرد: در گذر سال‌ها با توجه به انتقال مالکیت این خانه به ورثه، به مرور قسمت‌هایی از خانه تفکیک شده و خانه فعلی یزدان پناه، تنها قسمتی از خانه اصلی در گذشته است.

عرب افزود: معماری قم یک معماری خاص و دارای ویژگی‌های متفاوتی با سایر معماری‌های دیگر مناطق است. خانه یزدان پناه نیز مطابق با معماری این منطقه احداث شده است.

این بهره‌بردار خاطر نشان کرد: بخش‌های تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، بادگیر، آب‌انبار و راهروهای پیچ‌درپیچ، از جمله ویژگی‌های متمایزکننده این معماری از سایر معماری‌های رایج در مناطق دیگر است.

او ادامه داد: در حال حاضر، خانه یزدان‌ پناه با کاربری پذیرایی در حال بهره‌برداری است و در کنار آن به فعالیت‌های فرهنگی نیز در این مجموعه می‌پردازیم و با برگزاری رویدادها و مراسمات مختلف و همچنین جذب گردشگران خارجی، بهره‌برداری این بنا را ارتقا می‌دهیم.

خانه یزدان پناه، میزبان عزاداران کشورهای مختلف در دهه اول محرم

عرب با اشاره به همکاری با مجموعه‌های دینی و مذهبی فعال در حوزه گردشگری دینی گفت: در مراسم عزاداری در دهه اول محرم، هر شب را به یکی از روحانیونی که از دیگر کشورها در قم حاضر بودند، اختصاص دادیم و سخنرانی با زبان‌های مختلف در مورد واقعه عاشورا برای گردشگران مسلمان دیگر کشورها، در خانه یزدان‌پناه برگزار شد.

این سرمایه‌گذار افزود: همچنین تعزیه‌خوانی نیز در دو شب از شب‌های دهه اول محرم در این خانه تاریخی برگزار شد و با استقبال زیادی از سوی مردم محلی، مدیران استانی و همچنین سفارت‌خانه‌هایی که دعوت ما را پذیرفتند، همراه بود.

عرب ادامه داد: مراسم سنتی سمنوپزان را نیز هرساله در اواخر اسفندماه در خانه یزدان پناه برگزار کرده و سعی می‌کنیم این آیین سنتی را زنده نگه‌داشته و هرسال باشکوه‌تر از قبل برگزار کنیم.

بهره‌بردار این خانه تاریخی خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه صنایع دستی، جشنواره غذای ملل، آیین تجلیل از پیرغلامان نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی ما در این مجموعه تاریخی بوده است.

او تاکید کرد: علاوه بر تعهدی که برای مرمت و حفاظت از بنا به صندوق توسعه و احیا داریم، تلاش کردیم تا این فضا با حفظ کاربری پذیرایی و تغذیه جسم انسان‌ها، مکانی برای تغذیه معنوی و فرهنگ انسان‌ها نیز باشد.

رونق احیای بناهای تاریخی در قم پس از مرمت و احیای خانه یزدان پناه

بهره‌بردار خانه تاریخی یزدان پناه بیان کرد: با توجه به تعداد اندک بناهای تاریخی در قم، گردشگرانی که به خانه یزدان پناه می‌آیند اعم از داخلی و خارجی، از اینکه همچین بنای تاریخی ارزشمندی در این شهر وجود داشته و زنده و سرپاست، دچار تعجب و شگفتی می‌شوند.

عرب با بیان اینکه خانه یزدان پناه، اولین بنای تاریخی شهر قم است که مرمت شده و با تغییر کاربری به بهره‌برداری رسیده است، توضیح داد: فرهنگ مرمت و احیای بنای تاریخی در قم، پس از احیای خانه یزدان پناه، رونق خوبی گرفته و حتی برخی از مالکان و ساکنان بناهای تاریخی، با حفظ کاربری مسکونی به مرمت خانه‌های خود پرداختند.

موفقیت در بهره‌برداری، مستلزم همراهی مسئولان محلی و استانی 

عرب به همراهی و نگاه مثبت مسئولان استان قم اشاره کرد و گفت: همراهی و نگاه مثبت مسئولان شهرداری، استانداری، مسکن و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی استان، موجب دلگرمی و انگیزه ما برای تداوم فعالیت‌های ما در مجموعه بوده است.

او در انتها درباره رویکرد جدید صندوق توسعه و احیا تصریح کرد: مدیریت مردمی و استراتژی صندوق توسعه و احیا و مدیرعامل محترم صندوق در راستای جذب و گسترش مشارکت بخش خصوصی دارای اهلیت و همچنین توجه به منافع سرمایه‌گذاران، روحیه ما برای فعالیت در حوزه بناهای تاریخی را بالا برده است.

او اضافه کرد: در فرصت های مختلف، صندوق توسعه و احیا را به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بناهای تاریخی معرفی می‌کنیم تا بتوانند از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101100523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha