ملایر موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع‌دستی

نهم دی‌ماه سالروز ثبت جهانی هنر مبلمان منبت ملایر است که وارد چهارمین سال ثبت جهانی این هنر صنعت شده‌ که با حمایت، همکاری و همراهی فعالان بخش خصوصی، مسئولان و نمایندگان این شهرستان، تاکنون در حفظ و توسعه این عنوان جهانی موفق عمل کرده‌ است.

ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی ملایر در یادداشتی نوشت: هنر، فرهنگ و مردم روح هر مکان را تشکیل می‌دهد. جهان مانند یک بوم نقاشی سرشار از هنرهای گوناگون و رنگارنگ است که هر کدام نشانگر میراث و ریشه‌ای غنی است. مردم سراسر جهان در حال درک اهمیت صنایع دستی و اشکال هنری هستند و بسیاری از سازمان‌ها، گروه‌ها و جوامع نیز در تلاش هستند یک اکوسیستم پایدار برای آن‌ها ایجاد کنند.

اهمیت صنایع‌دستی در ارتقای فرهنگ و رشد اقتصاد انکارناپذیر است. صنایع‌دستی به‌عنوان نماد فرهنگی، هویت و تاریخ یک کشور، بیانگر روحیه ملی و قدمت یک ملت به‌شمار می‌آیند. این محصولات در اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ یک کشور ریشه‌ دارند و دارای ارزش معنوی فراوانی هستند. صنایع‌دستی ایران مجموعه‌ای از صنایع هنری و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می‌شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می‌گیرد.

اگرچه احصای تمامی گروه‌ها و رشته‌های موجود کاری دشوار است و احتمال تداخل رشته‌ها و بروز خطای احتمالی وجود دارد اما به طور کلی تا کنون ۱۸ گروه بزرگ و حدود ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی در ایران شناسایی شده و در معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی به تصویب رسیده است.

ایران یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر تنوع صنایع‌دستی است و تاکنون ۱۱ شهر و سه روستای آن در شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر و روستای جهانی انتخاب شده‌اند که ۲ شهر آن همچون شهر جهانی سفال لالجین و شهر جهانی مبلمان منبت ملایر در استان همدان قرار دارد. صنایع‌دستی این شهرها و روستاها در سراسر دنیا دارای شهرت و شناخته شده هستند و آثار و تولیدات صنایع‌دستی این شهرها و روستاها به کشورهای خارجی صادر می‌شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین سوغات و محصولات ایران شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر مسئولان و فعالان صنایع‌دستی در ایران تلاش کرده‌اند تا شهرهای مختلف ایران را که دارای صنایع‌دستی خاص و شناخته ‌شده هستند، در فهرست جهانی شهرهای صنایع‌دستی ثبت کنند.

ثبت جهانی شهرها، فرصتی عالی فراهم می‌کند تا اهالی بومی این مناطق برای یادگیری و توسعه صنایع‌دستی خود، تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند. ثبت جهانی، موجب شهرت بیشتر این صنایع می‌شود و منافع اقتصادی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی به همراه دارد که یکی از فاکتورهای رشد گردشگری به شمار می‌رود.

طبق اذعان مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ملایر موفق‌ترین تجربه‌ شهر جهانی در کشور است و در کمتر شهری در سطح بین‌المللی و ملی این حرکت مستمر و پُرتلاش را شاهد هستیم.

نهم دی‌ماه سالروز ثبت جهانی هنر مبلمان منبت ملایر است که وارد چهارمین سال ثبت جهانی این هنرصنعت شده‌ و با حمایت، همکاری و همراهی فعالان بخش خصوصی، مسئولان و نمایندگان این شهرستان، میراث‌فرهنگی استان و شهرستان، تاکنون در حفظ و توسعه این عنوان جهانی موفق عمل کرده‌ است.

ملایر با داشتن ۲ عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت، برای همیشه مسیر گردشگری خود را برای گردشگران داخلی و خارجی هموار کرده و بدون شک با حضور موفق خود در این نمایشگاه، در لیست مقصد مهم گردشگری برای علاقه‌مندان به سفر و هنر قرار گرفت. ملایری‌ها در کسب این موفقیت‌ها و عناوین جهانی، صحنه‌های زیبایی از مشارکت و کارگروهی را خلق کرده‌اند.

ملایر داری یک ثبت ملی و یک ثبت جهانی است. این شهر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در لیست شهرهای صنایع‌دستی کشور ثبت شده‌ است. همچنین انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان فائو و ملایر به عنوان شهر جهانی انگور به ثبت رسیده‌ است

ملایر با حدود ۹ هزار استادکار(منبت‌کار) و بیش از پنج هزار کارگاه فعال در حوزه مبل و منت دارای نشان شهر جهانی مبل و مبنت است. سهم شهرستان ملایر در تولید مبلمان منبت کشور ۶۵ درصد است و کارگاه‌ها و هنرمندان زیادی در این زمینه فعالیت دارند که آثار آن‌ها به بیشتر به کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق صادر می‌شود.

شهرستان ملایر به واسطه حجم و میزان تولید انگور و مرغوبیت محصول تولیدی، نشان شهر جهانی انگور را نیز داراست.

ملایر در حوزه ظرفیت‌های صنایع‌دستی به طور مستقیم دارای ۱۲ هزار و ۳۰۰ هنرمند است که در بیش از ۲۰ رشته به ویژه مبلمان منبت فعالیت می‌کنندو حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در هنرصنعت مبلمان منبت مشغول فعالیت هستند و هنرمندان زیادی از جمله مرد و زن در این حرفه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101100544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha