در حوزه میراث‌فرهنگی معتقد به اجتهاد هستم/ یکی از ویژگی‌های تمدنی ما در حوزه میراث‌فرهنگی، حفظ محیط‌زیست است

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: حوزه میراث‌فرهنگی بسیار حوزه با اهمیتی است و معاونان میراث‌فرهنگی در هر استان نیز از نظر من افراد مهم و تاثیرگذاری هستند. من در حوزه میراث‌فرهنگی اعتقاد به اجتهاد دارم.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سید عزت‌الله ضرغامی، امروز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی معاونان میراث‌فرهنگی کل کشور که در محل سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: من معتقد به اجتهاد میراثی هستم. معاون میراث‌فرهنگی هر استان باید مجتهد میراث‌فرهنگی باشد. معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها ربات نیستند که داده‌های ورودی مشخص داشته باشند که با یک فرمول مشخص، محصول معینی را صادر می‌کنند.

او خطاب به معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها افزود: شما یک اصول و قوانینی دارید که باید رعایت شود. شما مجتهد ما هستید و باید دارای قوه انبساط باشید. خودتان باید مسائل را از نزدیک ببینید و تصمیم‌گیری کنید.
ضرغامی گفت: فشار هیچ دستگاه و فردی نیز نباید روی شما تاثیر بگذارد. اما هرجایی هم که دیدید توان ندارید با قدرت اعلام کنید چرا که شجاعت لازمه کار شما است.

وزیر میراث‌فرهنگی به نشست چند ماه پیش با رئیس قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: در نشست با رئیس قوه قضائیه موضوعات را مطرح کردیم و آقای اژه‌ای یک درجه بالاتر از ما تصمیم گرفت و اعلام کرد هرکجا هر فرد یا دستگاهی جلوی کار شما را گرفت به ما اعلام کنید. بنابر این در کارهای خود شجاعت داشته باشید.

نگاه ما به موزه‌ها نباید ایستا باشد

او گفت: در مورد میراث‌فرهنگی و مشخصا درباره موزه‌ها، اعتقاد به نگاه دینامیک داریم. بسیاری از مسائل در موزه‌ها می‌تواند راه را به ما نشان دهد و این به شرطی است که نگاه ما پویا باشد. در هر بنای تاریخی اگر نگاه همراه با تامل و نگاه جدید داشته باشیم می‌توانیم کارها را به خوبی پیش ببریم.

ضرغامی ادامه داد: یکی از مسائلی که می‌تواند به تقویت کارها در حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند، همفکری است‌. باید بتوانیم به افزایش سواد این حوزه کمک کنیم و با تشکیل کمیته‌هایی مانند شورای اندیشه‌ورزی به حوزه میراث‌فرهنگی کمک کنید.

ضرورت ارتباط‌گیری معاونان میراث‌فرهنگی با معلمان و استادان دانشگاه

ضرغامی افزود: انتظارم از معاونان میراث‌فرهنگی این است که برای تقویت و گسترش سواد میراثی کمک کند و برنامه داشته باشد. به‌عنوان مثال با معلمان تاریخ و استادان دانشگاه‌ها ارتباط بگیرید. از آن‌ها برای بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها دعوت کنید و نیز از آن‌ها دعوت کنید تا در یک کلاس آموزشی به تشریح و تبیین بخشی از تاریخ منطقه و شهر و استان شما بپردازد.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های نوجوانان و جوانان در حوزه معرفی گردشگری، یادآور شد: در برخی از کشورها از این ظرفیت‌ها استفاده می‌شود. به آن‌ها شخصیت داده می‌شود و این افراد علاقه‌مند می‌شوند در این حوزه کار کنند. باید ظرفیت‌های این حوزه را به خوبی بشناسید.

معاونان میراث‌فرهنگی به حفظ محیط‌زیست توجه داشته باشند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به اهمیت حفظ محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: یک از ویژگی‌های تمدنی ما در حوزه میراث‌فرهنگی، حفظ محیط‌زیست است. معاونان میراث‌فرهنگی در هر استان در کنار حفظ ابنیه تاریخی باید به حفظ محیط‌زیست نیز کمک کنند. پایگاه‌های ما باید سرسبزترین و خوش آب و هواترین نقطه در هر منطقه و استان باشد و با حفظ موازین، در هر نقطه ممکن، درختکاری صورت بگیرد.

ضرغامی در ادامه به احداث و تجهیز سرویس‌های بهداشتی نیز اشاره کرد و افزود: موضوع سرویس‌های بهداشتی در اماکنی مانند پایگاه‌ها و موزه‌ها باید ساماندهی شوند. در نوروز پیش‌رو، گردشگران به اماکن فرهنگی تاریخی می‌روند و نباید در خصوص سرویس‌های بهداشتی در این اماکن مشکلی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101200659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha