تأثیر هوش مصنوعی در گردشگری

تکنولوژی‌های جدید فرصت ایده آلی را برای گسترش و رونق صنعت گردشگری در جهان فراهم کرده‌اند، هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های تأثیرگذار در صنعت گردشگری است که توانسته در مدت‌زمان کوتاهی این صنعت پول‌ساز را دست‌خوش تحول کند و بسیاری از رؤیاهای بشر را درزمینهٔ سفر و گردشگری محقق سازد.

مریم تاجداری، کارشناس ارشد گردشگری و بازاریابی در یادداشتی نوشت: هوش مصنوعی (AI) شبیه‌سازی هوش انسان در ماشین‌هایی است که برنامه‌ریزی شده‌اند تا مانند انسان فکر کنند و با اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، مدام خود را بهبود ببخشند. این اصطلاح، درباره هر ماشینی که ویژگی‌های انسانی مانند یادگیری و حل مسئله را داشته باشد به کار می‌رود، به عبارتی هوش مصنوعی به ماشین‌ها قدرت فکر کردن و یادگیری می‌دهد.

هوش مصنوعی (AI) بر یک اصل استوار است: هوش انسان را می‌توان به‌گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین بتواند آن را تقلید کند و از ساده‌ترین کارها گرفته تا پیچیده‌ترینشان را انجام دهد. هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین انسان‌ها باشد بلکه باید توانایی‌های انسانی را افزایش دهد.

نقش هوش مصنوعی در گردشگری

هوش مصنوعی در صنعت گردشگری نقش عظیمی ایجاد کرده است و اغلب حوزه‌های صنعت گردشگری می‌توانند از این فناوری در راستای بهبود خدمات استفاده کنند. با توجه به افزایش تقاضای گردشگران سراسر جهان برای سفر، ابزارها و امکاناتی که فناوری‌های نوین در اختیار گردشگران در این دوران برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگران قرار می‌دهند، در رونق گردشگری تأثیر زیادی دارد. هوش مصنوعی در گردشگری قرار است روند همه کارها را آسان‌تر کند و کارایی را افزایش دهد؛ نه اینکه صرفاً جایگزین انسان‌ها شود و همه‌چیز را مجازی کند.

این تکنولوژی نوظهور قابلیت این را دارد که در کمترین زمان ممکن افراد بسیاری را ترغیب به سفر کند و هر فرآیندی را در صنعت گردشگری ساده می‌کند. هوش مصنوعی توانسته به‌خوبی قابلیت‌های صنعت گردشگری را شناسایی کند، و علاوه بر گردشگران مزیت‌های زیادی هم برای فعالان این حوزه دارد و در مدت کوتاهی توانسته رونق اقتصادی را به‌خصوص پس از کرونا به این صنعت بازگرداند.

گردشگری برای رونق گرفتن بسیاری از اقتصادها در سراسر جهان حیاتی است و هوش مصنوعی هم دراین‌بین نقش کلیدی دارد. به همین دلیل است که اغلب فعالان در صنعت گردشگری بسیار راغب هستند که از جدیدترین فناوری‌ها در زمینهٔ هوش مصنوعی برای بهبود کسب‌وکار خود استفاده کنند. در واقع به کمک بشر آمده تا فعالان این حوزه بهتر بتوانند جاذبه‌های گردشگری و امکانات مختلفی که در این صنعت به مسافران ارائه می‌شود را پیش از سفر و یا در حین سفر به آن‌ها معرفی کنند.

هوش مصنوعی در گردشگری می‌تواند بر اساس داده‌های موجود و آموخته‌های گذشته خود، زمینه‌های پر ریسک را شناسایی کند و با کاهش هزینه، افزایش کارایی و کمترین میزان خطا چراغ راه کسب‌وکارهای گردشگری باشد.

هوش مصنوعی با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل حجم زیادی از داده‌های مشتریان، که به‌طور رایگان در دسترس شرکت‌های مسافرتی قرار دارد، اطلاعاتی را در اختیار آن‌ها می‌گذارند که اغلب دور از چشم باقی می‌مانند. با استفاده از همین اطلاعات، هوش مصنوعی فرصت مناسبی را برای برندهای مسافرتی فراهم می‌کند تا بازاریابی و خدمات مشتری را هدفمندتر اجرا کنند.

هوش مصنوعی (AI) توانسته بر تمامی بخش‌های صنعت گردشگری همچون آژانس‌های مسافرتی، هواپیماها، قطارها، هتل‌ها و مکان‌های تفریحی تأثیر بگذارد.

فناوری واقعیت مجازی یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی در صنعت گردشگری است. این قابلیت موجب توجه بیشتر گردشگران به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در زمان سفر شده و امکان به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های کاملاً شبیه‌سازی‌شده با دنیای واقعی به مخاطب و همچنین برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در اختیار فعالان این صنعت گذاشته است تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند. از فناوری واقعیت مجازی در ایران هم برای شبیه‌سازی بسیاری از آثار تاریخی همچون تخت جمشید و میدان آزادی استفاده‌ شده است تا گردشگران داخلی و خارجی بتوانند جزئیات مربوط به این بناهای تاریخی را بهتر لمس کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند برای برقراری ارتباط با مشتریان، آموزش و یادگیری و مواردی مشابه، به کسب و کارها کمک کند. همچنین با استفاده از این هوش در کسب و کارها می‌توان تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، محاسبات و حل مسئله‌ها را در کمترین زمان با حداقل هزینه انجام داد، که در صنعت گردشگری برای متولیان این صنعت مثل ایرلاین‌ها، هتلداران و… بسیار ارزشمند است.

هوش مصنوعی در زمینهٔ مسیریابی در سفر هم نقش مهمی ایفا کرده است، به نحوی اغلب افراد فقط با استفاده از اپلیکیشن‌های راهنمای مسیر بدون نیاز به هیچ فرد دیگری می‌توانند مسیر خود را حتی در دل کویر و یا در کوهستان هم پیدا کنند و در اسرع وقت از کوتاه‌ترین مسیر خود را به مقصد برسانند.

پلتفرم‌های مترجم که به‌صورت سایت و یا اپلیکیشن طراحی‌شده است، جزو مهم‌ترین دستاوردهای هوش مصنوعی برای صنعت گردشگری می‌باشد که افراد در زمان سفر با استفاده از قابلیت‌های مختلف این پلتفرم‌ها می‌توانند به‌راحتی به زبان مردم در کشور مقصد صحبت کنند.

همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده‌های مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخش‌بندی مشتریان، قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر، و تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار می‌کنند.

هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین مستقیم انسان در صنعت گردشگری شود، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند بسیاری از وظایفی را که به‌طور سنتی توسط کارکنان انجام می‌شده است را به‌راحتی و در زمان کمتری انجام دهند. بسیاری از کارهای پشتیبان را می‌توان خودکار کرد، خطای انسانی را کاهش داد و در عین  کارایی را بالا برد.

 هوش مصنوعی در آینده یار جدایی‌ناپذیر صنعت گردشگری در ایران و جهان خواهد بود و تحولی بنیادین در شیوه فعالیت کسب‌وکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیت‌ها و امکانات هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری نظیر میراث‌فرهنگی، سیستم‌های رزرواسیون، تور گردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، و گردشگری مجازی و همچنین شخصی‌سازی تجربه سفر، هوشمند سازی پلتفرم‌های رتبه‌بندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بسته‌های تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چت‌بات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستم‌های قیمت دهی انعطاف‌پذیر، بی‌حدومرز است و به همین دلیل فعالان این صنعت باید هرچه سریع‌تر خود را به دانش لازم در این زمینه مجهز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha