ثبت جهانی مجموعه زندیه از اولویت‌هاست

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: یکی از مجموعه‌های بسیار ارزشمند در شیراز مجموعه زندیه است و ثبت جهانی آن از اولویت‌هاست.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس. علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ در دیدار با شهردار شیراز، معاونان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: یکی از مجموعه‌های بسیار ارزشمند در شیراز مجموعه زندیه است که ثبت این مجموعه ارزشمند در فهرست جهانی یونسکو در دستور کار و اولیت‌های وزارت یراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی قرار دارد. 

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، بافت تاریخی شیراز را که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است را بافت ارزشمندی دانست و افزود: بافت تاریخی شیراز دارای برخی مشکلات است که باید شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی فارس برای رفع مشکلات و مسائل بافت با یکدیگر همکاری کنند. آمادگی داریم که ضوابط بافت را بازنگری کنیم. 

او در ادامه سخنان خود یکی از پروژه‌ای مهم در شیراز را مرمت بازار وکیل برشمرد و گفت: این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم، بر اساس یک طرح جامع باید مرمت شود.  

حضور پررنگ فارس در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: ما در حوزه سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت‌های و برنامه‌های مشترکی با شهرداری برگزار کرده‌ایم. امیدواریم یک وحدت و همدلی عمیق بین شهرداری و میراث فرهنگی ایجاد شود تا بتوانیم در مأموریت‌های مشترک طوری عمل کنیم که شهر شیراز همچنان در قله بماند. 

ثابت اقلیدی با اشاره به اندک زمان باقی‌مانده تا نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهار کرد: اولین رویداد پیش رو نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. تلاش شده است تا در این نمایشگاه زمینی به مساحت ۲هزار متر مربع در اختیار استان و شهر شیراز قرار گیرد تا بتوانیم شیراز را به‌گونه‌ای خاص در نمایشگاه معرفی کنیم. همان‌طور که شاهد همکاری و حمایت شهرداری شیراز در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری بین‌المللی پارس بودیم در نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز مشارکت‌ها بیش‌تر خواهد شد. 

او رویداد مهم دیگر را  نوروز برشمرد و گفت: امسال باید میزبان شایسته ‌ای برای مسافران نوروزی باشیم. استان فارس در مسیر عبور مسافران به استان‌های جنوبی قرار گرفته و میزبان تعداد زیادی از مسافران است که به بوشهر، بندر عباس و خوزستان سفر می‌کنند، بنابراین باید برای با برنامه ریزی از این ظرفیت برای افزایش ماندگاری مسافران در فارس استفاده کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: بهسازی وضعیت آرامگاه سعدی، جمع آوری افراد دست فروش و متکدیان و بررسی و حل مشکلات وضعیت ترافیکی این محور از هم اکنون باید در دستور کار متولیان قرار گیرد. 

ثابت اقلیدی با اشاره به این که شیراز شهر جهانی صنایع دستی است و دبیرخانه شهر جهانی را شهرداری به عهده دارد، گفت: ما باید شیراز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به خوبی معرفی کنیم که لازم است با نصب تابلوهای معرفی در سطح شهر در این زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی شود.

پنجره واحد خدمات‌رسانی در بافت تاریخی شیراز

شهردار شیراز از ایجاد پنجره واحد خدمات‌رسانی در بافت تاریخی شیراز و در راستای خدمات‌رسانی به مردم ساکن در بافت خبر داد و گفت: ما آمادگی هرگونه همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس را داریم. 

محمدحسن اسدی به وجود برخی از مشکلات در بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و بابیان این‌که باید همه دستگاه‌های متولی برای بهبود وضعیت بافت تاریخی همکاری کنند، تصریح کرد: پنجره واحد خدمات‌رسانی در بافت تاریخی باید تشکیل شود تا ساکنان بافت از خدمات بهره‌مند شوند. 

شهردار شیراز با اشاره به‌ضرورت معرفی ظرفیت‌های گردشگری شیراز در بازارهای هدف خارج از کشور گفت: یکی از راه‌های بازاریابی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که با مشارکت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس دریکی از نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha