بهره‌برداری از ۱۴ بنای تاریخی استان کرمانشاه به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، با اعلام اینکه ۸۰۰ بنای تاریخی در کشور برای واگذاری بهره‌برداری آن در اختیار این صندوق قرار دارد، گفت: ۱۴ بنای تاریخی در سطح استان کرمانشاه برای واگذاری در اختیار صندوق قرار دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، شهاب طلایی شکری روز شنبه ۲۳ دیماه در سفر به استان کرمانشاه در نشست با مسئولان اداره اوقات و امور خیریه و آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار کرد: صندوق احیاء در مدت ۱۸ سال فعالیت خود با هدف احیاء بناهای تاریخی کشور پروژه‌های بزرگی را اجرایی کرده است. 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، افزود: در کشور ۳۴ هزار بنای تاریخی وجود دارد که از این تعداد حدود ۴ هزار بنا تحت مالکیت بخش دولتی و ۳۰ هزار بنا هم تحت مالکیت بخش خصوصی هستند. 

او ادامه داد: در حدود ۸۰۰ بنای دولتی در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی قرار گرفته تا به بخش خصوصی واگذار شود. 

طلایی تصریح کرد: دولت این اختیار را به ما داده تا نوع کاربری این بناها را هم مشخص کنیم. از طرفی به بخش خصوصی که این بناها به آن‌ها واگذار می‌شود، تسهیلات اعطا خواهیم کرد. 

او افزود: برخورداری از معافیت عوارض شهرداری و احتساب هزینه‌های انشعابات این بناها به شکل فرهنگی از جمله امتیازات این نوع واگذاری برای سرمایه گذاران است. 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، گفت: تاکنون مراحل واگذاری ۱۴۵ بنای تاریخی کشور از طریق مزایده انجام شده است که حدود ۷۵ مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند و ۷۰ مورد هم در حال مرمت و بهره برداری هستند که ۳۸ مورد آن مربوط به سال جاری است. 

او با اشاره به اوقافی بودن تعدادی از بناها تاریخی کشور، گفت: وزیر میراث فرهنگی با رئیس سازمان اوقاف رایزنی‌هایی داشته تا فرآیند واگذاری این بناها را تسریع ببخشیم.

طلایی اظهار کرد: در حال حاضر واگذاری تمام بناهای تاریخی از طریق مزایده دولت و سامانه ستاد انجام می‌شود و مدت زمان واگذاری‌ها از سه سال تا ۵۰ سال است. 

او با بیان اینکه به دنبال سرعت بخشیدن به این روند هستیم، گفت: در دولت سیزدهم مشارکت مردم برای احیاء، مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی افزایش یافته، براین اساس بنا داریم که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بنای تاریخی دیگر را هم برای مدت معین به منظور مرمت و احیاء واگذار کنیم. 

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر میزان علاقمندی سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه به شکلی است که در برخی از استان‌های مرکزی کشور هر بنایی را که برای مزایده می‌گذاریم سریعاً واگذار می‌شود اما طبیعی است در برخی از استان‌های کم برخوردار که گردشگر پذیر هم نیستند این میزان استقبال را نداشته باشیم‌. 

او با اعلام اینکه امسال ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، در خصوص میزان و چگونگی پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران گفت: تسهیلات تا ۱۰ میلیارد تومان از طریق استان و بالای این رقم را از طریق کشور به سرمایه گذارانی که به حوزه احیاء، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی ورود کنند، پرداخت خواهیم کرد. 

واگذاری ۶ بنای تاریخی کرمانشاه به بخش خصوصی

داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه نیز در این جلسه اظهار کرد: تا کنون ۶ بنای تاریخی کرمانشاه از طریق صندوق واگذار شده است وهشت بنای تاریخی دیگر هم باید به مزایده برود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: این ۱۴ بنای تاریخی در مالکیت میراث‌فرهنگی و یا مشترک با دستگاه‌های دیگر همچون اوقاف و آموزش و پرورش است. 

او ادامه داد: تاکنون ۶ بنای تاریخی استان شامل خانه سوری، خانه فیض مهدوی، خانه رنده کش، حمام نظام، خانه صارم الدوله و حمام حاج شهباز خان از طریق مزایده توسط صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است. 

فرمانی گفت: هشت بنای تاریخی دیگر استان از جمله کاروانسرای ماهیدشت، کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین، خانه حاج آخوند، مدرسه کزازی و ...باید برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده برود. 

او با اعلام اینکه تعدادی از این بناهای واگذار نشده در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان هستند که باتوجه به قدمت بالای این بناها، ضروری است که به منظور مرمت، احیاء و بهره برداری از آنها به بخش خصوصی واگذار شوند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در سفر به استان کرمانشاه از خانه‌های تاریخی رنده‌کش، سوری و صارم الدوله و نیز کاروانسرای ماهیدشت بازدید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha